توفان گرد و خاک در ۴ استان

هشدار نارنجی هواشناسی:

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.


هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.
سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان و وقوع توفان گرد و خاک در چهار استان شرقی و جنوبی کشور هشدار داد
به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، توفان گردوخاک و در نواحی مستعد توفان شن از اواخر وقت پنجشنبه تا شنبه (۱۲ تا ۱۴ خرداد) خبر داد.
این شرایط جوی روز پنجشنبه در استان‌های شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، جمعه درشمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی و شرق کرمان و شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی، شرق کرمان و شرق هرمزگان مورد انتظار است.
در این شرایط جوی اختلال در تردد، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی را توصیه می‌کند.
در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ ازوزش باد و گردوخاک و وزش باد شدید تا شنبه( ۱۴ خرداد) خبر داد.