فرونشست در کشور و زنگ هشدار

ایران رتبه چهارم فرو نشست در جهان را دارد و مرکز کیفیت هوا و تغییرات اقلیم کشور نسبت به فرونشست شدید در ۱۸ استان کشور هشدار داده است.

فرونشست در کشور و زنگ هشدار

 

ایران رتبه چهارم فرو نشست در جهان را دارد و مرکز کیفیت هوا و تغییرات اقلیم کشور نسبت به فرونشست شدید در  18 استان کشور هشدار داده است.
براساس اعلام این مرکز استان‌های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۱،‌ ۳۰،‌ ۲۴، و ۲۵ درصد دارای بیشترین میزان فرونشست زمین هستند. این شدت فرونشست در استان اصفهان موجب آسیب جدی به ابنیه تاریخی گردیده است و در تهران این خطر بیش از همه از پهنه غربی پایتخت به سمت شرق کشیده شده است و مناطق مسکونی را تهدید می کند.
ازبین رفتن منابع آبی زیر زمینی به سبب برداشت بیش ازحد و غیرمجاز به همراه کاهش شدید بارش ها طی یک دهه اخیر و برهم زدن نظم طبیعت در حوزه رودخانه ها، دریاچه ها و تغییرات در مسیر منابع آبی کشور زمینه افزایش این فرونشست ها تشدید کرده است.
بازشدن شکاف های عمیق با عرض زیاد در استان های تهران و اصفهان نشانگر خطری جدی است که درحال بالفعل شدن است و امنیت جانی و امنیت محیط زیست را به خطر انداخته است. امروز بی توجهی به این مسئله، قطعاً فردای کشور و امنیت حیات را به خطر خواهند انداخت.
متاسفانه هیچگونه برنامه و دستورکاری برای مواجهه با این تهدید وجود ندارد و دستگاه های مربوطه صرفاً در این باره هشدار می دهند.
فراموش نکنیم که هرموضوعی که امروز تبدیل به دغدغه اصلی کشور شده است، بدون داشتن حیات زیستی در آینده هیچ ارزشی نخواهد داشت.
 باید بپذیریم که کشور درگیر خشک سالی و بالاتر از آن بحران آبی قرار دارد که براساس پیش بینی ها در طی سال های آینده بر شدت آن افزوده می شود. اگر برای این پیش بینی ها ارزش قائل نشویم و با همین روند ادامه دهیم، به طور قطع با جبر طبیعت مواجه خواهیم شد و شاهد خسارات فراوانی در حوزه جمعیتی خواهیم بود. آن زمان دیگر هیچ دولت و هیچ قدرتی قادر نجات ایران نخواهد بود.