روابط ایران و ترکمنستان خویشاوندی و عمیق است

آیت الله رئیسی در نشست خبری مشترک با محمد بردی اف؛

رئیس جمهور در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود گفت: روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و خویشاوندی و بسیار عمیق است.



 


 رئیس جمهور در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود گفت: روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و خویشاوندی و بسیار عمیق است.
به گزارش  ایرنا، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد گفت: لازم می دانم از رئیس جمهور ترکمنستان و هیات عالی رتبه به خاطر حضور در جمهوری اسلامی ایران و اجابت دعوت به کشورمان تشکر کنم.
وی افزود: بدون تردید حضور رئیس جمهور و هیات عالی رتبه کشوردوست، برادر و همسایه ترکمنستان می‌تواند، نقطه عطفی برای روابط بین دو کشور شود، در این سه دهه روابط خوبی با ترکمنستان داشتیم و سفر چند ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست برخی از همکاری‌ها را بین ایران و ترکمنستان فعال‌تر کند؛ به ویژه در حوزه سواپ گازی و ترانزیت حمل و نقل گام‌های خوبی برداشته شد.
رئیس جمهور به ظرفیت همکاری بین دو کشور در بیش از سه دهه اشاره کرد و گفت:  باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین دو کشور همکاریها بسیاری صورت گیرد و قراردادها و تفاهم نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری ها بین دو کشور ارتقا یابد.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد که روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است.
رئیس‌جمهور در این نشست از رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان که گام خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته است، تشکر و اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری فرزند او به عنوان رئیس‌جمهور جدید نیز گام‌های موثری برداشته شود.
وی با بیان اینکه مذاکرات دو کشور نشان دهنده اراده جدی تهران- عشق آباد بر توسعه روابط است، گفت: اجرای تفاهم نامه‌های امروز و از همه مهمتر مصمم بودن ما برای به امضا رساندن سندی مربوط به دو دهه آینده بیانگر اهمیت رابطه با ترکمنستان
 است.
آیت‌الله رئیسی همکاری با کشورهای دریای خزر را یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می‌کنیم و بدون تردید همکاری‌های دو کشور به همکاری منطقه‌ای و بین المللی منتهی خواهد شد.