پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری بوشهر به قطر تا سه سال آینده

مدیرکل صمت استان بوشهر:

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری به قطر تا سه سال آینده از این استان خبر داد.

پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری بوشهر به قطر تا سه سال آینده


 


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری به قطر تا سه سال آینده از این استان خبر داد.
به گزارش مهر، مهدی صفوی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: صادرات کل کشور به قطر  ۹۰ میلیون دلار است که از طریق استان بوشهر این میزان محقق می‌شود.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود سالانه حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار به این میزان اضافه شود و در سه سال آینده به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بنادر استان بوشهر برای صادرات به‌ویژه صادرات مواد معدنی باید توسعه یابد.
وی بیان کرد: طی سه‌ماهه نخست امسال صدور جوازهای تأسیس صنعتی در استان بوشهر در خصوص سرمایه‌گذاری حدود ۴۱ درصد و در زمینه اشتغال
 ۶ درصد رشد داشته است.
صفوی اضافه کرد: ۷۴۵ درصد رشد در سرمایه‌گذاری و ۵۲ درصد رشد در زمینه اشتغال واحدهای به بهره‌برداری رسیده در استان بوشهر داشته‌ایم.
وی افزود: در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های که انجام‌شده است پیش‌بینی ما این است که ۲۴۵ جواز تأسیس با سرمایه‌گذاری حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵ هزار و ۶۰۰ نفر در استان بوشهر داشته باشیم.
صفوی اضافه کرد: از مجموع ۳۰ هزارنفری که استان بوشهر در خصوص اشتغال تعهد دارد، ۱۰ هزار نفر باید از طریق بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تولیدی محقق شود به معنی دیگر یک‌سوم اشتغال به‌وسیله واحدهای صنعتی، معدنی و تولیدی باید محقق شود.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری
 ۴۵ پروانه بهره‌برداری در استان بوشهر صادر شود که میزان سرمایه‌گذاری در این واحدها ۱۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال تقریبی ۸۰۰ نفر است.
 فعال‌سازی واحدهای راکد؛ از دیگر فعالیت‌های اداره صمت استان بوشهر
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با بیان اینکه فعال‌سازی واحدهای راکد از دیگر فعالیت‌های اداره صمت استان بوشهر است افزود:
 ۸۰ واحد صنعتی غیرفعال در استان بوشهر وجود دارد که انتظار است ۵۰ واحد به چرخه تولید در سال جاری برگردند.
صفوی افزود: در صورت برگشت این واحدها به تولید موجب احیا ۳۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری و زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی صنایع از دیگر مأموریت‌های اداره صنعت، معدن و تجارت است گفت: در سال جاری پنج واحد از واحدهای صنعتی نوسازی می‌شود و به بازسازی آن‌ها کمک می‌کنیم که موجب برگشت سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی و اشتغال ۳۰ نفر می‌شود.صفوی با بیان اینکه تمدید واحدهای صنعتی از طریق بانک‌های عامل از جمله مشکلات موجود در صنایع استان بوشهر است افزود: این واحدها در دستور کار اداره صمت استان بوشهر برای برگشت آن‌ها به صاحبان قبلی یا جدید است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش‌بینی ما بر این است که ۵ مورد از تملک بانک‌ها خارج کنیم.
وی با بیان اینکه شناسایی واحدهایی که قابلیت صادرات دارند از دیگر برنامه‌های این اداره است گفت: از بین جواز تأسیس‌هایی که صادرشده است یک سری طرح‌ها پیش‌ران است که نیاز به توجه بیشتری دارد که این طرح‌ها اگر به تولید برسند می‌توانند منجر به ایجاد طرح‌های دیگر بشوند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از شناسایی ۱۰ مورد از طرح‌های پیش‌ران در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: صنایع معدنی، صنایع پایین‌دست پتروشیمی، لوازم‌خانگی و نساجی از جمله این طرح‌هاست.
وی تصریح کرد: ۱۰ فرصت جدید در استان بوشهر را با ارزش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال هزار و ۵۰۰ نفر شناسایی کرده‌ایم که بستر لازم و مواد اولیه آن‌ها را فراهم می‌کنیم که در بخش‌های مختلف هستند.
صفوی از تدوین برنامه جامع صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر برای سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت:برش شهرستانی این برنامه تهیه و به آن‌ها ابلاغ شده است.
وی از پیش‌بینی صدور ۲۴۵ جواز تأسیس در استان بوشهر خبر داد و افزود: این تعداد جواز تأسیس با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
صفوی با بیان اینکه اتمام طرح‌های نیمه‌تمام دارای اهمیت فراوانی برای استان بوشهر است گفت:
۵۹ واحد صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان بوشهر وجود دارد که ۴,۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال ۲ هزار نفر را ایجاد می‌کنند.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۲۹ واحد صنعتی و معدنی به چرخه تولید برگشته‌اند که حدود ۲۰۰ نفر اشتغال ایجادشده است.