ناسا دانشمندان را به ایستگاه‌ فضایی می‌فرستد

برای انجام آزمایش‌های تخصصی؛

برای انجام آزمایش‌های تخصصی؛ ناسا دانشمندان را به ایستگاه‌ فضایی می‌فرستد

 


ناسا در نظر دارد دانشمندان "فوق تخصص" را به ایستگاه فضایی  بین المللی بفرستد تا در کنار فضانوردان حرفه‌ای به کار و فعالیت بپردازند.
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اگرچه این ایده به هیچ عنوان جدید نیست و ناسا در اوایل دهه ۱۹۸۰ از "متخصصان محموله‌" (payload specialists) که برای همراهی محموله‌های آزمایش‌های شاتل فضایی خاصی منصوب شده بودند، کمک می‌گرفت، اما زمانی که فاجعه پرتاب چلنجر در سال ۱۹۸۶ منجر به کشته شدن هفت خدمه و تغییر دستورالعمل‌های ایمنی ناسا شد، الزام حضور متخصص محموله تغییر کرد.
شاتل فضایی چلنجر در سال ۱۹۸۶/۱۳۶۵ به فضا پرتاب شد. در این سفر هفت سرنشین حضور داشتند که دو نفر زن و پنج مرد بودند. این شاتل فضایی تنها ۷۳ ثانیه پس از پرتاب منفجر شد و تمامی هفت مسافر آن جان خود را از دست دادند.
کمسیون تحقیق ریاست جمهوری، موسوم به کمسیون راجرز، علت حادثه را اتصال نامناسب بخش‌های سوخت جامد پیشران موشک
 (Solid Rocket Booster) اعلام کردند.
ناسا اکنون در حال بررسی مجدد این دستورالعمل‌ها است. طبق گزارش اسپیس نیوز این آژانس در نظر دارد تا در سال مالی ۲۰۲۳، که از ماه اکتبر آغاز می‌شود، برای برنامه جدیدی که دانشمندان را در کنار فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی می‌فرستد، بودجه اختصاص دهد.
سال مالی (Fiscal year) سال مالی دوره‌ای‌ست که برای محاسبه وضع مالی سالیانه در تجارت و سازمان‌های گوناگون کاربرد دارد.  
کریگ کندرو (Craig Kundrot)، مدیر بخش علوم زیستی و فیزیکی ناسا، در جلسه کمیته می‌گوید: ما به دنبال بازگرداندن دانشمندان به فضا هستیم. این کمیته برای برنامه‌ریزی یک کاوش ده ساله تشکیل شد تا اولویت‌های جامعه که تحقیقات آینده را هدایت می‌کنند مشخص شود.
به طور همزمان، ناسا در حال کار بر روی تجاری‌سازی تحقیقات در ایستگاه فضایی از جمله مواردی برای ورود فضانوردان غیر حرفه‌ای به مجموعه است.
چشم انداز فضا از سال ۱۹۸۶ به طور قابل توجهی تغییر کرده است و ناسا در حال حاضر درب‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی را به روی فضانوردان غیر حرفه‌ای باز کرده است. شرکت فضایی اکسیوم اسپیس
 (Axiom Space) در سال ۲۰۲۲ در اولین ماموریت خود موسوم به Ax-۱ که توسط فضانورد سابق ناسا مایکل لوپز-الگریا فرماندهی می‌شد، با موفقیت یک فضاپیما را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند.