حفظ جمعیت با آموزش "مفهوم ایمنی" در کشور

گفته می شود سالانه ۵۴هزار نفر در کشور بر اثر حوادث مختلف جان خود را از دست می دهند. مرگ هایی که نمونه های آن نیاز به تفکر ندارد و هر روز نمونه هایی از آن در اخبار موجود است. ریزش ساختمان، افتادن کودکان در چاه، غافلگیری در بستر رودخانه و سیل، بازنشدن کیسه هوا در تصادفات و غرق شدن در دریا و از این قبیل حوادث جان هزاران نفر را در کشورمان می گیرد و به سبب عادی شدن اخبار آن تعجب برانگیز نیست.

حفظ جمعیت با آموزش "مفهوم ایمنی" در کشور

 


گفته می شود سالانه 54هزار نفر در کشور بر اثر حوادث مختلف جان خود را از دست می دهند. مرگ هایی که
نمونه های آن نیاز به تفکر ندارد و هر روز نمونه هایی از آن در اخبار موجود است. ریزش ساختمان، افتادن کودکان در چاه، غافلگیری در بستر رودخانه و سیل، بازنشدن کیسه هوا در تصادفات و
غرق شدن در دریا و از این قبیل حوادث جان هزاران نفر را در کشورمان
می گیرد و به سبب عادی شدن اخبار آن تعجب برانگیز نیست.
متأسفانه ما دچار عادت در برابر اعداد شده ایم. وقتی می گوییم سالانه 54هزار نفر براثر حوادث مختلف جانشان را از دست می دهند یعنی هر ماه 4500 نفر و روزانه 150 نفر در کشورمان جانشان صرفاً به سبب حوادثی که قابل پیشگیری هستند جانشان را از دست می دهند.
به عنوان مثال مرگ و میر در حوادث رانندگی موضوعی است که با ارتقای کیفی خودروها و افزایش کیفیت جاده ها می تواند جلوی بسیاری از مرگ و میرهای حوادث رانندگی را بگیرد و در حفظ جمعیت کشور نقش بسزایی داشته باشد. چرا که میزان مرگ و میر ما در تصادفات رانندگی دو برابر کل اروپاست! در اروپا میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی چیزی حدود ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است اما این رقم در کشور ما حدود ۲۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است، این یعنی دو برابر کشورهای اروپایی در کشور ما مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی وجود دارد.
متأسفانه موضوع ارتقای ایمنی در کشورما مسئله ای رها شده است. این موضوع تنها به خودروسازان مربوط نیست، و بخشی از این ارتقای ایمنی باز می گردد به افزایش آموزش های عمومی که نقشی موثر در جلوگیری از بروز حوادث دارد.کافی است با آموزش های فرهنگی و اجتماعی مانع از بروز برخی حوادث شویم، در ازای این آموزش ها اگر یک سوم و یا یک چهارم این میزان مرگ و میر کاهش یابد، آیا ارزشش را ندارد؟! متأسفانه این مهم بستگی به نوع نگاه ما به مسئله آموزش مفهوم ایمنی درکشور دارد که باید از سوی نهادهای مختلف در دستور برنامه های آموزشی قرار گیرد.