ایران و ترکیه در یک قدمی تمدید قرارداد ۲۵ ساله گازی

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشمی گفت: صادرات ۳ ماهه ما به ترکیه رتبه سوم را داشته و به میزان یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار و واردات هم بیش از ۲ میلیارد دلار بوده، یعنی حجم روابط ۴ میلیارد دلاری با این کشور داشته‌ایم.

 

 


دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشمی گفت: صادرات 3 ماهه ما به ترکیه رتبه سوم را داشته و به میزان یک میلیارد و  737 میلیون دلار و واردات هم بیش از 2 میلیارد دلار بوده، یعنی حجم روابط 4 میلیارد دلاری با این کشور داشته‌ایم.
به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهور ترکیه از قصد این کشور برای افزایش خرید نفت و گاز از ایران خبر داده است. اردوغان با بیان اینکه ما برای رسیدن به این هدف با ایران همکاری خواهیم کرد، تاکید کرده است: ما از ایران نفت و گاز خریداری می‌کنیم و آن را افزایش خواهیم داد.
در همین ارتباط سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره همکاری ایران و ترکیه در حوزه انرژی اظهار داشت: ما سال‌ها در 3 زمینه انرژی با ترک‌ها همکاری داشتیم، اولی در زمان حزب سعادت در زمان نجم‌الدین اربکان بود و قرارداد معروف گاز را منعقد کردیم و بعد از آن ترکیه همیشه از مشتریان سنتی نفت ایران بوده و بین 100 هزار تا 400 هزار بشکه نفت از ما خریداری می‌کرده است و سومین بحث هم صادرات برق به این کشور بود که از مسیر خوی صورت می‌گرفت.
وی با اشاره به قرارداد 25 ساله گازی با ترکیه گفت: علیرغم اینکه برخی بدبین بودند و عنوان می‌کردند قرارداد گاز 25 ساله تمام شده و این کشور با توجه به قراردادهایی که با آذربایجان، روسیه و اقلیم کردستان منعقد کرده با ایران تمدید نمی‌کند، بنده همواره معتقد بودم نه تنها قرارداد را تمدید می‌کنند بلکه علاقمندند که بیش از 25 میلیون متر مکعب گاز از ما خریداری کنند، علاوه بر این گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که با ترکیه معاملات نفتی هم انجام می‌شود ولی اینکه خود ترک‌ها مصرف می‌کنند و یا به کشورهای دیگر می‌فروشند، مشخص نیست. در هر حال اگر ترکیه به بازار نفت ما برگردد بسیار اهمیت دارد.
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشمی تصریح کرد: ما در حوزه برق توان صادرات نداریم، چون خودمان حدود 10 هزار مگاوات کمبود داریم و فعلا علاقه‌ای به صادرات نداریم، اگرچه می‌توانیم از ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و حتی روسیه برق را سواپ و به ترکیه ببریم، در زمینه پتروشمی هم دو کشور همکاری دارند، در زمینه فرآورده نفتی نمی‌توانیم همکاری کنیم چون ترکیه استاندارد اروپا را رعایت می‌کند.
وی با بیان اینکه می‌توانیم از ظرفیت و پتانسیل ترک‌ها در بازار افریقا و سایر بازارها استفاده کرده و اصولا همکاری تجاری ما با ترکیه می‌تواند برای ما منافع داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما براحتی ظرفیت و پتانسیل همکاری 30 میلیارد دلاری با این کشور را داریم، اما اصلا سطح روابط دو کشور قانع‌کننده نیست، البته امسال بهتر بوده و بسیاری از اقلام صادراتی در حوزه فولاد را از ترکیه به سایر بازارها فرستادیم، اگر مشکل بحث تعرفه تجاری و ممنوعیت‌هایی که بعضا ترکیه در حوزه قیر ایجاد کرده حل شود، قطعا ترکیه می‌تواند بازار جذابی برای ما
باشد.
حسینی واردات از ترکیه را در اقلام نساجی، قطعات، لوازم چوبی و مبلمان و کالاهای ساخته شده و آماده مصرف عنوان کرد.
وی در ادامه بیان داشت: صادرات 3 ماهه ما به ترکیه رتبه سوم را داشته و به میزان یک میلیارد و 737 میلیون دلار و واردات هم بیش از 2 میلیارد دلار بوده، یعنی حجم روابط 4 میلیارد دلاری با این کشور داشته‌ایم، به نظر می‌رسد امسال سطح روابط اقتصادی دو کشور با وجود سردی روابط سیاسی بهتر بوده است.