حسن همجواری، یکطرفه نمی شود

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان چندین بار از سوی نیروهای مرزی طالبان به مرزبانان کشورمان حمله شده و متأسفانه تعدادی از آنها شهید و برخی مجروح شده اند.

حسن همجواری، یکطرفه نمی شود

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان چندین بار از سوی نیروهای مرزی طالبان به مرزبانان کشورمان حمله شده و متأسفانه تعدادی از آنها شهید و برخی مجروح شده اند.
همین هفته گذشته بود که درپی درگیری میان نیروهای مرزی دو کشور آتش سنگینی رد و بدل شد و به دنبال آن وزارت خارجه کشورمان واکنش نشان داد و به صراحت اعلام کرد: " اتفاقات رخ داده در مرز ایران با افغانستان ناشی از عدم توجه و توجیه نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مرزی و بین‌المللی دو کشور است".
این درحالی است که اصول مرزبانی، مباحثی مشخص و استاندارد است و اگر قرار به اشتباه باشد می توان با آموزش نیروها آن را برطرف کرد اما تکرار چندباره آن قابل توجیه نیست. ضمن اینکه در قبال این اقدامات به اصطلاح اشتباه نیروهای طالبان، فرزندان ایران جان خود را از دست می دهند که از قضا اکثر آن نیز سرباز هستند و به دور از خانه و خانواده دچار این حوادث دلخراش می شوند.
کشته شدن یک سربازی که خانواده ای چشم به راه اوست با هیچ دلیل و منطقی قابل توجیه نیست. خانواده ای که فرزند خود را به این سن و سال رسانده نمی تواند ببیند بهار جوانی فرزندش صرفاً به خاطر توجیه نبودن نیروهای طالبان از حدود مرزی، تبدیل به خزان شود و پدر و مادری را یک عمر داغدار نماید.
ناگفته نماند نیروهای مرزی در برابر این حملات نیروهای طالبان پاسخ درخور داده اند و نیروهای مهاجم را سرکوب کرده اند، اما این موجب توجیه خون های ریخته شده سربازان و فرزندان کشور
نمی گردد. این مسئله باید از سوی مقامات نظامی کشورمان به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد و حتی اگر لازم است با اعلام هشدار قرمز به نیروهای طالبان آنها را در واکنش های نظامی خود محتاط و معقول نماید. در صورت عدم رعایت حد و مرز خود و عدم رعایت اصول مرزبانی با پاسخی کوبنده موجب درس عبرت برای دیگر نیروهای افغانستان گردد.
همچنین انتظار می رود دستگاه دیپلماسی کشورمان با جدیت بیشتری نسبت به این درگیری ها و کشته شدن نیروهای کشورمان واکنش نشان دهد و با فراخواندن سفیر طالبان علاوه بر ابراز مراتب اعتراض، نسبت به تکرار این وقایع به آنها هشدار
دهد.
ایران از هیچ کمکی به مردم افغانستان در بحران مختلف دریغ نداشته و حساب مردم افغانستان با طالبان جداست. اما این
حسن همجواری صرفاً نباید یکطرفه باشد و فقط ایران بر اصول اخلاقی پایبند باشد.
این انتظار وخواستی ملی است که جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات غیر اصولی و غیر استاندارد طالبان در عرصه های مختلف موضع گیری مناسب و درخور داشته باشد تا این گروه دچار توهم قدرت نگردد و حد و حدود خود را بفهمد.