۱۰ فایده شطرنج

شطرنج فعالیت مغزی پیچیده است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم گیری بالا دارد ورزش شطرنج به بازی پادشاهان معروف است زیرا مغز به کار گرفته می شود تا حرکات حریف برای حمله پیش بینی شود.

 


شطرنج فعالیت مغزی پیچیده است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم گیری بالا دارد ورزش شطرنج به بازی پادشاهان معروف است زیرا مغز به کار گرفته می شود تا حرکات حریف برای حمله پیش بینی شود.
شطرنج دارای فواید مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها در ۱۰ مورد خلاصه می‌شود که در ادامه به آن اشاره شده است.
بر اساس این مطلب که از سوی حیدرزاده تهیه و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی منتشر شده آمده است: شطرنج سبب افزایش آی کیو شده و در مطالعات اخیر مشخص شده است که بازی شطرنج باعث افزایش هوش می شود.
دومین مورد اینکه شطرنج از آلزایمر جلوگیری و از آن جایی که مغز مانند ماهیچه عمل می کند نیاز به ورزش دارد. گفتنی است افرادی که بالای ۷۵ سال سن دارند اگر شطرنج بازی کنند مشکل اختلال حواس پیدا می‌کنند.
سوم اینکه شطرنج هر دو طرف مغز را پرورش می‌دهد و در مطالعات محققان مشخص شده است افرادی که شطرنج بازی می‌کنند هردو نیم کره مغز را پرورش داده‌اند.
چهارمین مورد قابل اشاره اینکه شطرنج خلاقیت را افزایش می‌دهد و از ان جا که نیمکره راست مغز مربوط به خلاقیت می‌شود انجام بازی شطرنج خلاقیت را افزایش می‌دهد. مطالعات روی دانش آموزان که یک روز در هفته شطرنج بازی می کنند در مقایسه با افرادی که یک روز در هفته با کامپیوتر کار می‌کنند یا فعالیت‌های مختلف دیگری انجام می‌دادند نشان داد افرادی که شطرنج بازی می‌کنند ذهن خلاق‌تری نسبت به دیگران دارند.
شطرنج حافظه را افزایش می دهد و دانش آموزانی که به طور مرتب شطرنج بازی می کنند حافظه و توانایی سازماندهی بیشتری دارند.
مورد ششم افزایش توانایی حل مسئله با شطرنج بازی کردن است چراکه شطرنج مانند یک پازل بزرگ نیاز به حل دارد.
شطرنج تمرکز را افزایش می‌دهد و با توجه به اینکه شطرنج نیاز زیادی به تمرکز دارد، توانایی تمرکز افرادی که این ورزش را انجام می‌دهند، افزایش می‌دهد.
مورد هشتم اینکه شطرنج توانایی خواندن را افزایش می دهد و افرادی که شطرنج بازی می‌کنند از توانایی بهتر خواندن برخوردار هستند.
شطرنج رشد سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد؛ سلول‌های عصبی به شکل درخت هستند و سیگنال‌های عصبی را منتقل می‌کنند هر چقدر سلول‌های عصبی بیشتر باشند سیگنال‌های بیشتری جابجا می‌شوند و انجام فعالیت‌های پیچیده مغزی همانند شطرنج، رشد سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد.
دهمین مزیت شطرنج اینکه قدرت برنامه‌ریزی و پیش بینی را افزایش می‌دهد. شطرنج باعث گسترش پوسته جلوی مغز می‌شود و این قسمت مربوط به برنامه‌ریزی قضاوت و کنترل است که گسترش این قسمت از مغز باعث انجام تصمیم گیری‌های بهتر در شرایط پیچیده می‌شود.