تغییر سیستم استقلال با ساپینتو

تیم فوتبال استقلال در هفته اول رقابت های لیگ برتر با سیستم ۳ دفاعه مقابل سپاهان بازی کرد و با ۲ گل بازی را واگذار کرد .

تغییر سیستم استقلال با ساپینتو

 تیم فوتبال استقلال در هفته اول رقابت های لیگ برتر با سیستم 3 دفاعه مقابل سپاهان بازی کرد و با  2 گل بازی را واگذار کرد .
در هفته دوم استقلال در انزلی میهمان تیم ملوان بود و در نیمه اول یک گل از ملوان دریافت کرد و این در شرایطی بود که شاگردان ساپینتو بازی را با همان سیستم 3 دفاعه آغاز کرده بودند ، اما سرمربی پرتغالی استقلال خیلی زود و در نیمه دوم بازی با ملوان شیوه بازی تیمش را از 3 دفاعه به 4 دفاعه تغییر داد.
ساپینتو که با تیم موریننزه با سیستم 2-4-4 بازی می کرد در زمان حضور در تیم استقلال شیوه بازی سال گذشته استقلالی ها  را تغییر نداد چرا که استقلال با همین سیستم 3 دفاعه در لیگ برتر قهرمان شده بود و عنوان بهترین خط دفاعی بازی ها را از آن  خود کرد ،  اما این شیوه دست کم در فصل جاری در بازی با سپاهان و نیمه نخست بازی با ملوان جواب نداد. استقلال در بازی با سپاهان دو بر صفر شکست خورد و در بازی با ملوان و در پایان  نیمه نخست هم با شکست یک بر صفر راهی رختکن شد. این اتفاق موجب شد تا ساپینتو برای نیمه دوم شیوه بازی تیمش را تغییر دهد و همان طور که در کنفرانس خبری بعد از بازی هم گفت تاکتیک تیمش را از 3-4-3 به 3-3-4 تغییر داد و این تغییر موجب شد آبی ها در نیمه دوم در ایجاد موقعیت بهتر عمل کنند و در نهایت با زدن 3 گل بازی یک بر صفر باخته را با پیروزی 3-1 عوض
 کنند.
فوتبال سه دفاعه سه مدافع سرعتی بازیساز
 می خواهد که دست کم استقلال در بازی با ملوان این شرایط را نداشت؛ به خصوص روزبه چشمی به عنوان یکی از سه مدافع میانی از آنجایی که پیش تر در پست هافبک دفاعی بازی کرده خصوصیت یک مدافع سرعتی را ندارد و زمانی که در نیمه دوم به خط هافبک آمد بازی اثر گذار تری از خود نشان داد.
تغییر سیستم استقلال آنهم به این سرعت بدین معنی نیست که ساپینتو می خواهد استقلال محتاط تر به نسبت قبل بازی کند و همان طور که دیدید شیوه بازی استقلالی ها در نیمه دوم بازی با ملوان تهاجمی تر شد. به این خاطر که سیستم 3-3-4 یک سیستم تهاجمی بشمار می رود و این همان شیوه ای است که مورایس برای سپاهان هم برگزیده است. ضمن اینکه در این شیوه و در زمان حمله یکی از دو مدافع کناری اجازه پیشروی را دارند و در نهایت هم تیم در دفاع
 3 دفاعه می شود.