درمان سرطان خون با عوارض جانبی کمتر

دانشمندان مولکول‌هایی کشف کرده‌اند که می‌توانند با آسیب کمتر به سلول‌های سالم به درمان سرطان خون کمک کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان موفق به شناسایی دو مولکول شده‌اند که می‌توانند به درمان سرطان خون کمک کنند در حالی که نسبت به روش‌های موجود شیمی درمانی، آسیب کمتری به سلول‌های سالم وارد می‌کنند.این ترکیب با مکانیسم متفاوتی کار می‌کند که برای سلول‌های سرطانی انتخابی‌تر است. از همه مهم‌تر اینکه این ترکیبات در حال حاضر از آن‌ها برای اهداف درمانی دیگری استفاده می‌شود. ارتباط میان فعالیت غیرطبیعی آنزیمی به نام "DNMT ۳ A" با تشکیل سلول‌های خونی غیرطبیعی و ایجاد لوسمی حاد مغز استخوان پیش از این مشخص شده است.
بسیاری از دارو‌های شیمی درمانی کنونی با غیرفعال کردن این آنزیم کار می‌کنند، اما متأسفانه این درمان‌ها در فعالیت آنزیم "DNMT ۱" که آنزیمی مشابه با نقش حیاتی متفاوتی در سلول‌های سالم است، تداخل دارد. این موضوع باعث ایجاد بسیاری از عوارض جانبی سمی در بیمارانی می‌شود که تحت شیمی درمانی قرار دارند.
نتایج این تحقیقات در مجله "Medicinal Chemistry" منتشر شده است.