به زودی، طرح آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت:به زودی با مشخص شدن سرمایه گذار بخش خصوصی طرح مهم آبرسانی از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین کلید خواهد خورد.

به زودی، طرح آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت:به زودی با مشخص شدن سرمایه گذار بخش خصوصی طرح مهم آبرسانی از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین کلید خواهد خورد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: طرح آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان از کار‌های بسیار مهمی است که می‌تواند نیاز‌های آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا را با حجم ۶۰ میلیون مترمکعب تامین کند.
ملکی افزود: در این طرح ۹ شهر و ۹۰ روستا در محدوده شهر‌های آبیک تا اقبالیه و ۵ شهر و ۱۰۴ روستا در محدوده تاکستان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با اجرای این طرح مهم بالغ بر ۷۸ درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش آبرسانی قرار می‌گیرند.
به گفته ملکی، با تکمیل این طرح مهم میزان برداشت از منابع زیرزمینی با توجه به افت کمی و کیفی آبخوان نیز به شدت کاهش خواهد یافت.
وی در مورد مشخصات این طرح اضافه کرد: آبرسانی از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان قزوین شامل دو پروژه احداث خط ۳۱۵ کیلومتری خط انتقال آب به همراه تاسیسات و تجهیزات وابسته و احداث تصفیه خانه آب شرب به ظرفیت ۳ متر مکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: برای رفع مشکلات اجرایی خطوط انتقال آب شرب و شروع مجدد عملیات اجرایی پیش از یک دوره توقف با اولویت آبرسانی به شهر آبیک با استفاده از منابع عمومی دولت، عملیات اجرایی آبرسانی به شهر آبیک در بخش‌های مختلف اجرایی و روند اجرا از ابتدای سال ۱۴۰۰ عملیاتی شد.
ملکی گفت: با دریافت مجوز ۵ میلیون مترمکعب آب از وزارت نیرو برای بخش خصوصی به عنوان مشوق سرمایه گذاری در تکمیل خطوط آبرسانی از سد طالقان به روش BOT (خودگردان) با توجه به محدودیت اعتباری دولت اقدام شد و با تشکیل کمیته مشترک با آبفای استان در خصوص پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب استان نسبت به واگذاری ۲۵ میلیون مترمکعب پساب به عنوان مشوق سرمایه گذاران داوطلب در تکمیل طرح آبرسانی از سد طالقان اقدام و اسناد مناقصه به تایید آبفای کشور رسید و اقدامات تکمیلی مربوط به آن در دستور کار قرار گرفت که موجب شد عملیات اجرایی آبرسانی به شهر آبیک در اواخر تیرماه امسال با حضور وزیر نیرو افتتاح شود.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی سد نهب در تاکستان از دیگر کار‌های شاخصی است که انجام شده و این سد با ارتفاع متوسط ۴۸.۵ متر از پی و حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب در منطقه تاکستان در حال اجراست.