نشست رهبران گروه بیست در بالی اندونزی

نشست رهبران گروه بیست در بالی اندونزی

 


گروه 20 پس از بحران مالی جهانی سال های 2007و 2008 نشست های سالانه خود را در سطح سران برگزار می کند.
به گزارش عصر ایران ، رهبران 20 کشور با اقتصادهای بزرگ دنیا موسوم به گروه 20، در جزیره تفریحی و گردشگری بالی اندونزی گردهم آمده اند.
گروه 20 متشکل از 20 کشور با اقتصاد بزرگ دنیاست که در مجموع 85 درصد از کل اقتصاد جهانی و دو سوم از جمعیت جهان را در خود جای داده اند.
این گروه در سال 1999 و پس از بحران مالی 1997 کشورهای شرق آسیا نخستین نشست خود را در شهر برلین برگزار کرد. دلیل تشکیل این گروه تاثیرات شگرف بحران مالی سال 1997 بر همه اقتصادهای جهان و چاره جویی برای رفع آن بود.
پس از بحران مالی جهانی سال های 2007 و 2008 در بین کشورهای سرمایه داری و با اقتصاد بزرگ، کارکرد گروه 20 نیز توسعه یافت و در حالی که تا پیش از این تنها وزرای اقتصاد و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو در نشست سالانه آن شرکت می کردند، اما از سال 2009 نشست سالانه سران گروه 20 به صورت دوره ای در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود.
گروه 20 به دیل اینکه دبیرخانه دائمی ندارد نشست سران را به صورت دوره ای در یکی از کشورهای عضو برگزار می کند و تا نشست بعدی کشور میزبان مسئولیت ریاست دوره ای آن را بر عهده می گیرد.
اعضای گروه 20 عبارتند از : ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، استرالیا، چین، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، برزیل، آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی و مکزیک.
در نشست سران امسال (2022) در بالی اندونزی، "ولادیمیر پوتین" رییس فدراسیون روسیه به دلیل اختلافات کشورش با غرب بر سر جنگ اوکراین، در نشست شرکت نکرد و به جای او "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه شرکت کرد.