زنان ۴۵ درصد دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را تشکیل می‌دهند

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای:

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: زنان ۴۵ درصد دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند و نرخ اشتغال دانش‌آموختگان زن در این دانشگاه ۴۰ درصد است.

زنان ۴۵ درصد دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای  را تشکیل می‌دهند

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: زنان ۴۵ درصد دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند و نرخ اشتغال دانش‌آموختگان زن در این دانشگاه ۴۰ درصد است.
به گزارش وزارت علوم، عرفان خسرویان در نشست توانمندسازی زنان برای آینده‌ای پایدار که به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران برگزار شد، مهارت‌آموزی را پیشران توسعه پایدار دانست و افزود: انقلاب مهارت‌آموزی آینده کار را برای زنان متحول می‌کند.
وی در این نشست که با حضور معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان، مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، یادآور شد: گسترش نیافتن کارآموزی و مهارت‌های توسعه‌ای فنی و حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین علل ضعف توسعه اقتصادی‌اجتماعی است و به‌رغم اهمیت این موضوع متأسفانه نتوانسته‌ایم این امر را از حیث حکمرانی، فرهنگی، قانون‌گذاری و مقرراتی به سامان برسانیم.
در کشورهای پیشرفته ۷۰ درصد دانشجویان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را دنبال می‌کنند و این درصد در کشور ما کمتر از ۲۵ درصد است.
  رشد آمار جمعیتی دانشجویان دختر در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با تأکید بر ارتقای مهارت‌ها اذعان کرد: کشورهایی که نابرابری اقتصادی و شغلی بالایی دارند، با مهارت‌آموزی می‌توانند کیفیت مشاغل زنان را افزایش دهند، زیرا بدون مشارکت زنان که نیمی از جمعیت و استعدادهای جهان را تشکیل می‌دهند؛ دستیابی به توسعه واقعی میسر نخواهد بود.
خسرویان ضمن طرح این پرسش که چگونه زنان را به مهارت‌های لازم برای مشارکت در اقتصاد اکنون و آینده مجهز کنیم؟، اظهار داشت: تلاش برای ایجاد چشم‌انداز بهتر برای نمایندگی زنان در نقش‌های نوظهور و مشاغل آینده، افزایش مهارت‌های مدیریتی زنان، ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش مشارکت زنان در مهارت‌آموزی در این زمینه مفید است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: این دانشگاه با توجه به نقش و جایگاه خود در تربیت نیروی کار توانمند، ماهر و توسعه‌نگر در این مسیر پیشگام بوده است. ۴۵ درصد از دانشجویان در این دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین زنان در ۴۹ درصد از رشته‌های دانشگاهی فنی و حرفه‌ای فعال هستند.
رشد آمار جمعیتی دانشجویان دختر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۳ به
 ۴۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. ۵۳ مرکز آموزشی ویژه زنان در این دانشگاه وجود دارد و نرخ اشتغال دانش آموختگان زن در این دانشگاه ۴۰ درصد است.
وی با یادآوری ماهیت شبکه‌ای بودن دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور و نقش آن در ارتقای مهارتی بانوان، بر فعالیت‌های مختلف بانوان در مراکز استان‌ها از آموزش کودکان و مشاوره تا رشته‌های عمران و فناوری اطلاعات و انرژی‌ و حضورهای بین‌المللی آن‌ها تأکید کرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین لزوم توجه به ارتقای مهارت و سطوح مهارتی را در مقایسه با سایر کشورها برشمرد و خواستار اصلاح بودجه این بخش شد.
  آمادگی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای توانمندسازی زنان کشورهای همسایه و منطقه
خسرویان در پایان تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای آماده است در راستای توسعه پایدار منطقه‌ای نسبت به توانمندسازی زنان کشورهای همسایه و جهان اسلام اقدام کند. توسعه مهارت‌های کارآفرینی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مشاغل آینده و نوظهور، الزام به افزایش مشارکت زنان در مهارت‌آموزی و توانمندسازی زنان متناسب با نیازمندی‌های عصر دیجیتال، توسعه مشارکت زنان در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سبز از رویکردهایی است که پیاده‌سازی آن‌ها موجب توانمندسازی اقتصادی و افزایش عادلانه فرصت‌های شغلی زنان در بازار کار خواهد شد و آینده‌ای پایدار را به ارمغان خواهد آورد.
تقویت نهاد خانواده و تحقق الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی، تقویت و اصلاح نظام حقوقی و رویه‌های قضایی مرتبط با زنان و خانواده، توانمندسازی اقتصادی و افزایش عادلانه فرصت‌های شغلی زنان در بازار کار، تأثیر حمایت اجتماعی بر توانمندسازی زنان، توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، توانمندسازی زنان در حوزه آموزش، توانمندسازی زنان در امور حقوقی و قضایی و توانمندسازی زنان در حوزه ورزش، سلامت و بهداشت از جمله محوری‌ترین موضوعات این نشست بود.