پاکسازی ۶ بیماری دامی در کشور با قوت ادامه دارد

رئیس سازمان دامپزشکی ایران:

رئیس سازمان دامپزشکی ایران: پاکسازی ۶ بیماری دامی در کشور با قوت ادامه دارد


معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی ایران اعلام کرد که برنامه پاکسازی ۶ بیماری بسیار مهم دام‌ها از ۴ ماه قبل در کشور آغاز شده است و با قوت ادامه دارد.
سید محمد آقامیری در نشست بررسی سیاست‌ها و راهبردهای کلان کشور در حوزه کشاورزی که به میزبانی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: در رویکرد جدید این سازمان یک ارتباط قوی و یک پل بسیار محکم بین علم و عمل ایجاد کرده ایم و در چارت سازمان یک مشاور تحقیقات و علوم دانش بنیان گنجانده شده است.
 تعیین اولویت‌های تحقیقاتی
به گزارش ایسنا و به نقل از جهاد کشاورزی فارس، آقامیری ضمن یادآوری اینکه طی یک سال گذشته شورای‌عالی تحقیقات دامپزشکی کشور با حمایت سازمان تات و موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه ایجاد شده و هفت عنوان تحقیقاتی در اولویت قرار گرفته است، افزود: به همین منظور کمیته های تخصصی تشکیل دادیم که نیازهای سازمان دامپزشکی کشور در حوزه‌ها و فیلدهای مربوطه مرتفع شود و تا الان بیش از حدود ۴۵ اولویت تحقیقاتی در حوزه دامپزشکی تعیین شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلاتی در حوزه کمبود نیروی انسانی خبره در سازمان دامپزشکی و به واسطه بازنشسته شدن کارکنان داریم، افزود: خوشبختانه اتخاذ رویکرد جدید و جهت‌گیری به سمت اینکه فاصله‌ها را با دانشگاه کم کنیم، از تکانه‌های موجود کاسته و این کار درستی بوده است.
او از ایجاد یک مرکز فناوری و نوآوری دامپزشکی خبر داد و گفت: این مرکز در حال گسترش بوده و یک آزمایشگاه سیار خریداری و راه اندازی شده است. در طول چهار ماه اخیر بحث پاکسازی ۶ بیماری بسیار مهم نظیر آبله، تب برفکی، هاری و لمپی‌اسکن جزو آنهاست در کشور آغاز شده و با قوت در حال اجرا است.
 تلاش برای ارتقای رتبه در دامپروری
آقامیری گفت: هر چه سریعتر بتوانیم نسبت به این بیماری ها در سطح کشور فائق بیاییم علاوه بر اینکه در داخل رتبه بسیار شایسته‌ای را کسب خواهیم کرد، در سطح بین المللی نیز حائز جایگاه بسیار مطلوبی خواهیم شد، علی‌الخصوص در این شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا که علیه مردم مظلوم ایران ایجاد کرده‌اند.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه برای پاکسازی نیاز به یک کار پیشگیرانه وسیع است، اضافه کرد: پیشگیری را از طریق واکسیناسیون و آموزش بهره‌برداران و دامداران در دستور کار داریم؛ در حوزه واکسیناسیون اولویت با دامداران عشایری است زیرا در شرایط کوچ امکان ایجاد مخاطرات بهداشتی برای دامداری‌های سنتی و صنعتی وجود دارد.
 افزایش ۳۸و ۵ درصدی واکسیناسیون دام
او با بیان اینکه در حوزه اقدامات پیشگیرانه از طریق آموزش و ترویج موارد بهداشتی برنامه‌هایی اجرایی شده است، افزود: قرارگاه بهداشتی برای واکسیناسیون دام‌های عشایری که در مناطق صعب العبور و سخت گذر حضور و تردد دارند ایجاد شده است، نتیجه هشت ماه  اقدامات جهاد دامپزشکی ۳۸و ۵ درصد افزایش سطح واکسیناسیون دام‌های کشور است.