دستاوردهای دانش بنیان چرا ملموس نمی شوند

هفته ای نیست که در مراسم ها و همایش های وزارتخانه ها و نهادهای مختلف جایی برای رونمایی از طرح های دانش بنیان وجود نداشته باشد. در هر عرصه ای که خبری منتشر می شود بخشی از آن مربوط به دانش بنیان هاست و گویا مُد شده که هرجا نشست و مراسمی رسمی وجود دارد میزبانان و مدعوین جلسه بخشی از برنامه و اظهارات خود را به این موضوع اختصاص دهند.

دستاوردهای دانش بنیان چرا ملموس نمی شوند


هفته ای نیست که در مراسم ها و همایش های وزارتخانه ها و نهادهای مختلف جایی برای رونمایی از طرح های دانش بنیان وجود نداشته باشد. در هر عرصه ای که خبری منتشر می شود بخشی از آن مربوط به  دانش بنیان هاست و گویا مُد شده که هرجا نشست و مراسمی رسمی وجود دارد میزبانان و مدعوین جلسه بخشی از برنامه و اظهارات خود را به این موضوع اختصاص دهند.
البته که مایه خرسندی است که دانش بنیان ها از غربت درآمده اند و مورد توجه دستگاه ها و مسئولان مختلف قرار گرفته اند. اما حرف بر سر این است که آیا این گفتن و پرداختن به دانش بنیان ها جنبه واقعی و عملی دارند یا اینکه صرفاً تبلیغاتی و رسانه ای هستند تا خود را موفق و موجه نشان دهند؟!.
اگر این همه رونمایی و دستاورد در حوزه دانش بنیان رخ داده است چرا حاصل و نتیجه آنها قابل لمس و درک نیست. ماهیت و اساس کار دانش بنیان ها براین محور است که بتوانند راهگشای مشکلات کشور و مردم باشند، لذا انتظار می رود این دستاوردها در عرصه جامعه خود را نمایان سازد.
قدر مسلم دانش بنیان ها نقطه شروع یک تحول و ایده هستند، اگر آنها را در این مرحله به حال خود رهاکنیم و صرفاً از اخبار آنها به نفع خود
بهره ببریم قطعاً اتفاقی در راستای حل مشکلات و تبدیل خلاقیت ها به
فعالیت های عملی رخ نمی دهد. انتظار داریم مسئله دانش بنیان ها در حد شعار باقی نماند و دستاوردهای آن قابل لمس و کارگشا باشد.