دستورات جدید رئیس جمهور به وزیر علوم ابلاغ شد

به دنبال بازدید از وزارت علوم؛

براساس ابلاغیه ریاست جمهوری به وزارت علوم، مراکز علمی کاربردی باید به عنوان واحدهای دانشگاه فنی حرفه‌ای و واحدهای پیام نور در دانشگاه‌های دولتی مرکز استان بازتعریف و ساماندهی شوند.

دستورات جدید رئیس جمهور به وزیر علوم ابلاغ شد

 


براساس ابلاغیه ریاست جمهوری به وزارت علوم، مراکز علمی کاربردی باید به عنوان واحدهای دانشگاه فنی حرفه‌ای و واحدهای پیام نور در دانشگاه‌های دولتی مرکز استان بازتعریف و ساماندهی شوند.
به گزارش مهر، سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم تحقیقات و فناوری رفت و با بازدید از بخش‌های مختلف این وزارتخانه از نزدیک در جریان عملکرد این بخش از دستگاه اجرایی قرار گرفت، وی در جلسه نظارت ستادی وزارت علوم که در همان روز تشکیل شد دستوراتی را اعلام کرد که توسط غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور
 ۱۴ آذر ۱۴۰۱ به دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.
 شناسایی و ثبت نیازهای استانی و ملی
۱- به منظور تقویت تحقیقات دانشگاهی تقاضامحور و افزایش اثر بخشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در حل مسائل کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات لازم جهت شناسایی و ثبت نیازها و مزیت‌های استانی و ملی در سامانه نان را با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور انجام دهد.
۲- به منظور شناسایی نقاط ضعف و اصلاح عملکرد دانشگاه‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری جهت سنجش رتبه دانشگاه‌ها بر اساس کلان معیارهای اشتغال پذیری اثر بخشی در تحقیقات مرجعیت علمی بالندگی فرهنگی و سلامت اجتماعی و انتشار نتایج این رتبه بندی به صورت عمومی و نیز برای خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین بر اساس نتایج رتبه بندی نقاط قوت و ضعف عملکردی دانشگاه‌ها را شناسایی و برای جهت دهی به اعتبارات دولتی امتیازات استخدامی و حمایت‌های زیرساختی دولت براساس نتایج رتبه بندی اقدامات لازم را با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی در دستور کار قرار دهد.
۳- به منظور افزایش میزان اشتغال
دانش آموختگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری اقدامات لازم جهت افزایش کمی و کیفی واحدهای درسی قابل ارائه در صنعت و میدان عمل از قبیل کارورزی‌ها و کار آموزی‌ها را انجام دهد.
۴-وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازوکارهای مسئولیت سپاری و پاسخگو سازی هیات امنای دانشگاه‌ها نسبت به عملکرد دانشگاه را تدوین و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نماید سازوکارها به نحوی تعیین شود که اعضای هیات امنا ضمن برخورداری از اختیارات کافی از میان افراد شایسته مسئولیت پذیر نسبت به بهبود عملکرد دانشگاه و معتقد به گره گشایی دانشگاه از کشور انتخاب شود همچنین در تعیین اعضای
هیات امنای دانشگاه‌ها، شایسته گزینی بر همسویی با مواضع سیاسی دولت ترجیح داده شود.
 ساماندهی مراکز علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور در دانشگاه فنی حرفه‌ای و دولتی
۵- به منظور ساماندهی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فاقد تقاضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراکز علمی کاربردی را به عنوان واحدهای دانشگاه فنی حرفه‌ای و همچنین دانشگاه‌های پیام نور را در دانشگاه‌های دولتی مرکز استان بازتعریف و ساماندهی نماید.
 ممنوعیت برگزاری دوره‌های دانشگاهی توسط دستگاه‌های اجرایی
۶- به منظور ایجاد عدالت در جذب دانش آموختگان و تقویت اعتماد دانشجویان و خانواده‌ها به نظام آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همکاری سازمان اداری و استخدامی مصوبه ممنوعیت برگزاری دوره‌های دانشگاهی توسط دستگاه‌های اجرایی را با جدیت و بدون ملاحظه چانه زنی‌ها و فشارها به صورت کامل اجرا نماید و هیچ استثنایی قائل نشود.
۷- به منظور تقویت اشتغال دانش بنیان و تولید ثروت از دانش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سازوکارهای لازم برای ارتقای توان پارک‎های علم و فناوری و مراکز رشد در افزایش اشتغال دانش بنیان و فروش و صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان را ایجاد نماید.
۸- به منظور توسعه دیپلماسی علمی و با توجه به نامدار بودن ایران و جذابیت تحصیل در دانشگاه‌های آن، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه جذب دانشجویان بین المللی را با همکاری وزارت امور خارجه به صورت تحولی بازبینی نماید.
 طراحی نشان ملی مسئولیت اجتماعی برای اعطا به دانشگاه‌های موفق
۹-به منظور تقویت مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها نسبت به ارتقای ویژگی‌های امیدواری به آینده درک اجتماعی و فرهنگی و رشد همه جانبه دانشجویان و اهتمام به حل مسائل جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انجام اقدامات لازم و طراحی نشان ملی مسئولیت اجتماعی برای اعطا به دانشگاه‌های موفق نهضت ملی مسئولیت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها را در نظام آموزش عالی ایجاد نماید.
۱۰-به منظور مقابله با تخاصم دشمنان در تضعیف و انکار دست آورده‌ای کشور دانشگاه‌ها که مهد علم آموزی و عالم پروری و موتور این پیشرفت بوده‌اند راویان پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف مانند صنایع پیشرو فضایی، دفاعی هسته‌ای زیستی و فناوری‌های نوین و پیشرفته شوند و این پیشرفت‌ها را در افکار عمومی و رسانه‌ها روایت گری کنند.
وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.
۱۱-به منظور افزایش بهره وری در هزینه کرد منابع در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سازمان برنامه و بودجه روش‌های تأمین برخی از این هزینه‌ها از طریق صندوق‌ها را مورد بررسی قرار دهد.
۱۲-به منظور پیشگیری از تکرار برخی تخلفات و انحرافات ناشی از توسعه صندوقهای سرمایه گذاری در نهادهای بخش دولتی و عمومی غیردولتی و نیز جلوگیری از ایجاد مشکلات مالی و منابع انسانی برای دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بازبینی و بررسی مجدد مستند ارائه شده برای تأسیس صندوقهای سرمایه‏گذاری در دانشگاه‌ها و مراکز
 آموزش عالی پژوهشی و فناوری را با همکاری
دفتر هیات دولت اصلاح نماید.
 یکپارچه کردن دانشگاه‌های نیروهای مسلح در نظام آموزش عالی
۱۳- به منظور متمرکز نمودن، هدایت نظارت و تنظیم گری مؤسسات و دوره‌های آموزش دانشگاهی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری این وزارتخانه اقدامات لازم را با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هدایت نظارت و تنظیم گری یکپارچه دانشگاه‌های نیروهای مسلح در نظام آموزش عالی انجام دهد.
۱۴- به منظور افزایش بهره وری در وزارت، علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به آن در راستای ارتقای اثر بخشی در حل مسائل کشور وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همکاری سازمان برنامه و بودجه با بررسی اعتبارات و هزینه‌های مالی و انسانی مجموعه‌های مزبور بهره‏وری این مجموعه‌ها را سنجش
و به همراه سازوکارهای پیشنهادی برای ارتقای بهره وری تا حداکثر یک ماه آینده به دفتر رئیس جمهور ارسال نماید.