تردد روزانه ۱۵۰ کامیون بین ایران و آذربایجان

عضو رئیس اتاق بازرگانی ایران :

عضو رئیس اتاق بازرگانی ایران : تردد روزانه ۱۵۰ کامیون بین ایران و آذربایجان


عضو رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: دولت آذربایجان به‌صورت محدود کامیون‌ها را از ایران قبول می‌کند و از آنجایی‌که ما دستگاه ایکس ری نداریم این مشکل تشدید شده است؛ به عبارت دیگر دو گمرک ظرفیت تردد، پذیرش و بازرسی بیشتر از 150 کامیون در روز را ندارند.
بهروز پور سلیمان در گفت‌وگو با ایلنا، از کاهش 53 درصدی صادرات از استان اردبیل به کشور آذربایجان در 9 ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: کاهش حجم تجارت در حالی اتفاق افتاده است که تجارت ایران و آذربایجان در هیچ ایامی  از سال حتی در زمان شیوع بیماری کرونا قطع نشد؛ و در مناقشه قره‌باغ نیز روابط تجاری دو کشور ادامه داشت.
این فعال اقتصادی اردبیل را قطب نخست تولید سیب‌زمینی در کشور معرفی کرد و افزود: در یک بازه زمانی مشخص صادرات سیب‌زمینی متوقف شد و به نظر می‌رسد کاهش صادرات استان اردبیل به آذربایجان به دلیل ممنوعیت صادرات سیب زمینی اتفاق افتاد؛ بعد از سیب‌زمینی اقلام پلاستیکی و سنگ‌های ساختمانی از این استان به آذربایجان صادر می‌شود.
وی با اشاره به افزایش حجم کالاهای ترانزیتی در مرزهای دو کشور، گفت: 230 درصد کالاهای ترانزیتی در مرز دو کشور افزایش پیدا کردند؛ جنگ اوکراین باعث شد اقلام وارداتی از بندرعباس ایران به آذربایجان ترانزیت شوند همچنین شاهد شکل‌گیری صف‌‌های طولانی در بیله سوار ناشی از افزایش کالاهای ترانزیتی هستیم.
عضو اتاق بازرگانی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل شاهد صف‌های کالای ترانزیتی در مرزهای ایران و آذربایجان هستیم؟ گفت: دولت آذربایجان به‌صورت محدود کامیون‌ها را از ایران قبول می‌کند و از آنجایی‌که ما دستگاه ایکس ری نداریم این مشکل تشدید شده است؛ به عبارت دیگر دو گمرک ظرفیت تردد، پذیرش و بازرسی بیشتر از
150 کامیون در روز را ندارند و امیدواریم که با راه‌های جدید روند تجارت بهبود پیدا کند هم اکنون توافق‌های اولیه برای احداث راه‌های جدید انجام شده است و باید به‌صورت کارشناسی و طی عقد قراردادهای جدید وارد مراحل اجرایی شوند.