عملیاتی شدن سامانه پنجره واحد زمین در ۲۱ استان

نخستین جلسه سامانه مدیریت پنجره واحد زمین به ریاست رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در محل این سازمان برگزار شد.

عملیاتی شدن سامانه پنجره واحد زمین در ۲۱ استان


 


نخستین جلسه سامانه مدیریت پنجره واحد زمین به ریاست رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در محل این سازمان برگزار شد.
به گزارش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست حفاظت از منابع طبیعی کشور را امری حیاتی برشمرد و عنوان کرد: ۱۳۵ میلیون هکتار از ۱۶۵ میلیون هکتاری مساحت کشورمان را اراضی منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که امروز با چالش‌های مختلفی رو به رو است .
نوبخت با اشاره به گستره وسیع عرصه‌های ملی و پراکندگی آن در سطح کشور افزود: حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی تکلیف سازمان‌های تخصصی دولت است و در این میان نقش سازمان منابع طبیعی کشور پر اهمیت است.
وی ادامه داد: مدیریت حفاظت حدود ۸۵ درصد از عرصه‌های کشور بر عهده سازمان منابع‌طبیعی است از این رو راه‌اندازی این سامانه کمک شایسته‌ای به امر حفاظت و مدیریت عرصه‌های ملی و دولتی خواهد کرد.
نوبخت گفت: با ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین امکان استفاده از فناوری‌های نوین و ظرفیت‌هایی نظیر تصاویر ماهواره‌ای برای کمک به جنگلبانان ایجاد شده است و به ویژه در مناطقی که آسیب‌پذیری بیشتری وجود دارند پایش مداوم اراضی رخ می‌دهد.
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور تاکید کرد: صدور تمامی مجوزها باید از طریق این سامانه انجام شود و سازمان‌های دست اندر کار و مربوط به امور زمین باید اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: سامانه ظرفیت‌های مناسبی ایجاد کرده تا مردم و سرمایه‌گذاران برای اراضی مستعد بهره‌برداری در قالب طرح‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری و منابع طبیعی بدون نیاز به مراجعه حضوری به نهادهای متعدد در زمان کوتاه‌تری مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنند که این موضوع هم کمک بزرگی به افزایش بهره‌وری تولید کشور با ملاحظه حفظ منابع ملی برای نسل‌های آینده خواهد بود.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این نشست از بهره‌برداری و عملیاتی شدن سامانه مدیریت پنجره واحد زمین در ۲۱ استان کشور خبر داد و گفت: حفاظت هوشمندانه علیه فساد و رانت در اراضی بسیار مهم است.
حسین میر رجبی افزود: برای پویایی و کارآمدی سامانه پنجره واحد زمین تمام نهادها باید اطلاعات مورد نظر و نقشه‌های عملیاتی خود را در امور زمین در سامانه بارگذاری کنند تا متقاضی که به سامانه مراجعه می‌کند به صورت شفاف درباره مجوز درخواستی خود مطلع شده و اقدام
کند.
وی در این نشست بر موضوع پایش هوشمند اراضی ملی در پنجره واحد زمین تاکید کرد و گفت: با رصد و پایش هوشمند اراضی می‌توان از اتلاف هزینه در منابع طبیعی و اعمال مدیریت نامناسب منابع انسانی جلوگیری کرد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی همچنین اظهار کرد: این سامانه به موازات توسعه و به اشتراک گذاری اطلاعات در ۲۱ استان عملیاتی شده و در دست بهره برداری است و سازمان منابع طبیعی راهبر پنجره واحد زمین در سراسر کشور بوده و رئیس سازمان برابر ماده ۲ ضوابط اجرایی پنجره واحد زمین با حکم ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان راهبر این سامانه منصوب شده است.
میر رجبی اجرای پروژه‌های دولت الکترونیک را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب برشمرد که با نامگذاری امسال به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در قالب پایش هوشمند اراضی منابع طبیعی عینیت یافته است.
معاون رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در امر حفاظت و امور اراضی در ادامه تاکید کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده و فعالیت خود را در در حال حاضر در بیشتر استان‌های کشور آغاز کرده است.