درآمد سرانه مردم نسبت به چهل سال پيش كاهش يافته است!

وضعيت اقتصادي كشور در حال حاضر، گوياي وضعيت اقتصادي خصوصي خانواده نيز هست؛ اقتصادي كه درگير تحريم و تورم و ركود شده و با انواع حباب‌ها دست به گريبان است تاثير مستقيم ناهنجاري و بيماري و ضعف خود را روي خانواده‌هاي طبقه متوسط به پائين گذاشته و از توان اقتصادي آنان به‌شدت كاسته است.



وضعيت اقتصادي كشور در حال حاضر، گوياي وضعيت اقتصادي خصوصي خانواده نيز هست؛ اقتصادي كه درگير تحريم و تورم و ركود شده و با انواع حباب‌ها دست به گريبان است تاثير مستقيم ناهنجاري و بيماري و ضعف خود را روي خانواده‌هاي طبقه متوسط به پائين گذاشته و از توان اقتصادي آنان به‌شدت كاسته است. هر چه هم كشور در واردات و يا توليد كالاهاي معيشتي، موفق عمل كند، اما اين رفتار، بر رفاه عمومي جامعه موثر نيست و مردم به واسطه كم شدن قدرت خريد، نمي‌توانند از كالاهاي موجود در بازار به دليل گراني غيرمنطقي و وغيرواقعي استفاده كنند. به اين ترتيب و به گزاراش اقتصاد نيوز، درآمد سرانه امسال ایرانیان ۷۶ درصد کمتر از ۴۰ سال پیش است. براساس اين گزارش «درآمد سرانه ایرانی‌ها باید
 ۲۵ درصد رشد کند تا به سطح سال ۱۳۹۰ برسد.» اما این ارزیابی تمام واقعیت نیست بنا به این گزارش درآمد سرانه ایرانی‌ها باید «رشدی
۷۶ درصدی» داشته باشد تا به «سطح سال ۱۳۵۵» یعنی دو سال پیش از انقلاب برسد.»
منحني سقوط قدرت خرید مردم  با توجه به قیمت سکه مقایسه و برآورد شده است. در نهايت اين گزارش چنين نتيجه مي‌گيرد:
۱- هنوز بعد از چهل سال به درآمد سرانه سال ۵۷ نرسیده‌ایم!
۲- یگانه کشور جهان هستیم که درآمد سرانه‌ای کمتر از چهل سال قبل داریم!
روند «کوچک‌شدن» درآمد سرانه در سال ۱۳۶۷ به کمترین میزان خود یعنی ۱/ ۵ میلیون تومان (بر اساس قیمت‌های کنونی) رسیده و هم‌چنان ادامه دارد.
تمام اين مشكلات اقتصادي و كاهش توان خريد مردم در حاليست كه به گفته تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت پیامدهای ویروس کرونا تا چند دهه باقی خواهد ماند و اثرات آن احساس خواهد شد؛ وضعيتي كه تاثير بسيار شديدي بر اقتصاد خانوارها گذاشته، موجب افزايش بيكاري شده و گراني و تورم و ركود تورمي در كشور ما هم‌چنان سير صعودي دارد.