تداوم آلودگي هواي تهران و خودورهاي فرسوده!

وجود و تردد ۴۰۰هزار خودروي فرسوده در تهران، بسيار شگفت‌انگيز است، چرا كه مدام خبرهايي در مورد مراكز معاينه فني، دريافت تائيد از مراكز معاينه فني و... به گوش مي‌رسد، حالا نكته مهم اين است كه آيا اين ۴۰۰هزار خودروي فرسوده‌اي كه موجب آلودگي هواي تهران مي‌شوند، هرگز به مراكز معاينه فني مراجعه نكرده‌اند؟ آيا اين خودروها نبايد تائيدي از مراكز معاينه فني داشته و يا از سوي آن مراكز از رده خارج شده اعلام شوند تا سازمان متولي اين خودروها را جمع‌آوري كند؟ هر چند مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اين۴۰۰هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران، ‌گفته:«در آیین‌نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره‌های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش باید.»

 



وجود و تردد 400هزار خودروي فرسوده در تهران، بسيار شگفت‌انگيز است، چرا كه مدام خبرهايي در مورد مراكز معاينه فني، دريافت تائيد از مراكز معاينه فني و... به گوش مي‌رسد، حالا نكته مهم اين است كه آيا اين 400هزار خودروي فرسوده‌اي كه موجب آلودگي هواي تهران مي‌شوند، هرگز به مراكز معاينه فني مراجعه نكرده‌اند؟ آيا اين خودروها نبايد تائيدي از مراكز معاينه فني داشته و يا از سوي آن مراكز از رده خارج شده اعلام شوند تا سازمان متولي اين خودروها را جمع‌آوري كند؟ هر چند مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اين400هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران، ‌گفته:«در آیین‌نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره‌های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش باید.»
 البته به اين 400هزار خودروي فرسوده بيفزائيد اغلب موتورسيكلت‌هايي را كه در آلودگي هواي تهران نقش بسيار موثري دارند و نيز ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه اتوبوس‌هاي شهري را كه اغلب از رده خارج شده‌اند ولي همچنان در شهر تردد دارند.
پس آلودگي هواي تهران در عمل نه ربطي به اجرا شدن يا نشدن طرح ترافيك دارد و نه ربطي به كروناويروس. مشكل اساسي تهران، خودروهاي فرسوده و عدم وجود اراده براي جمع‌آوري و خارج كردن آن‌ها در رده است.
آلودگي هواي تهران، هم براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي مشكل ايجاد مي‌كند و هم براي افراد ديگري كه مدام در شهري چنين آلوده در تردد هستند و همين آلودگي بر سيستم ايمني بدن آن‌ها تاثير مي گذارد و موجبات ابتلاي آنان به انواع بيماري و به ويژه كوويد19 را فراهم مي‌آورد.  
چرا كه به گفته رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران:«نتایج تحقیق نشان می‌دهد غلظت ذرات معلق هوا (PM۲.۵) به‌عنوان مهم‌ترین آلاینده هوای شهر تهران در زمان شیوع کرونا حدود ۲۰ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.»
چنين به نظر مي‌رسد كه بايد تدابير ويژه تري در رابطه با آلودگي هواي تهران انديشيده شود و منابع مختلف مالي و امكانات لازم ديگري در اين رابطه در اختيار شهرداري براي تازه‌سازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي در نظر گرفته شود. گرچه آن‌گونه كه شهردار تهران گفته است:«برای انجام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید ناوگان حمل‎ونقل عمومی ۳۰ درصد افزایش یابد که در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.همین حالا در شرایطی که ریالی به واسطه کرونا دریافت نکردیم مترو و اتوبوس ۵۰ درصد بیشتر از ظرفیت‌شان فعالیت می‌کنند.»