نمایش قدرت صنعت نفت ایران همگام با رونق دیپلماسی انرژی

۱۷۰ سند همکاری در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت امضا شد؛

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران، آوردگاه نمایش قدرت صنعت نفت کشور با حضور یک هزار و ۵۰۰ شرکت ایرانی بود که حالا می‌توانند بیش از ۸۰ درصد از نیاز این صنعت را با تکیه بر توان داخلی تأمین کنند؛ از سویی این نمایشگاه با افزایش چهار برابری حضور شرکت‌های ایرانی رونق دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم را نشان داد.

نمایش قدرت صنعت نفت ایران همگام با رونق دیپلماسی انرژی

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران، آوردگاه نمایش قدرت صنعت نفت کشور با حضور یک هزار و ۵۰۰ شرکت ایرانی بود که حالا می‌توانند بیش از ۸۰ درصد از نیاز این صنعت را با تکیه بر توان داخلی تأمین کنند؛ از سویی این نمایشگاه با افزایش چهار برابری حضور شرکت‌های ایرانی رونق دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم را نشان داد.
به گزارش شانا، صنعت نفت برای ایران بزرگ‌ترین صنعت و مزیت اقتصادی است. این صنعت در کنار بالاترین ارزآوری برای اقتصاد کشور، همچنین با توجه به تأمین انرژی موردنیاز دیگر بخش‌ها و صنایع، ایجاد بزرگ‌ترین بازار ساخت داخل برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز و استفاده ۸۰ درصدی از توان پیمانکاران داخلی، پیشران اقتصاد کشور نیز است.
از همین ‌رو، برگزاری هر ساله نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که البته بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی کشور نیز به‌شمار می‌آید، فرصتی است تا بخش‌های فعال در این صنعت توان خود را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی به نمایش بگذارند.
از سوی دیگر، با توجه به ابعاد گسترده این نمایشگاه در عرصه بین‌المللی، شرکت‌های بزرگی خواستار حضور در آن هستند. اگرچه در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌ها، تعداد شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت تهران کاهش یافته بود، اما امسال و در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد، حضور شرکت‌های خارجی افزایش چهار برابری را تجربه کرد تا نشان‌دهنده دیپلماسی موفق انرژی وزارت نفت در دولت سیزدهم باشد.
بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی همچنین از بیش از هزار و ۷۰۰ شرکت شامل هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی و نمایندگان شرکت‌های خارجی از ۱۳ کشور جهان میزبانی کرد که نسبت به نمایشگاه دوره پیش، با افزایش چهار برابری حضور شرکت‌های خارجی و۳۵ درصدی شرکت‌های ایرانی همراه بود.
 تبادل ۱۰ سند همکاری بین ایران و روسیه در نمایشگاه بیست‌وهفتم
آن‌طور که جواد اوجی، وزیر نفت ایران اعلام کرده است، روزانه حدود ۳۰ هزار بازدیدکننده از این رویداد صنعتی بزرگ کشور، منطقه و جهان بازدید کردند.
وزیر نفت با تأکید بر شعار نمایشگاه امسال «تولید فناورانه و مصرف بهینه» گفت که در دولت سیزدهم بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد و بیش از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های توانمند خارجی در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز امضا شده است.
در همین مدت نمایشگاه هم بیش از ۱۷۰ تفاهم‌نامه و قرارداد بین شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شد که از این تعداد، ۱۰ سند همکاری (قرارداد، تفاهم‌نامه و توافق‌نامه) بین ایران و روسیه در حاشیه نمایشگاه و در جریان سفر الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و هیات همراه به تهران به امضا رسید.
 امضای ۵۱۶ میلیون دلار سند همکاری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان صنعت نفت
بخشی از شعار بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت به تولید فناورانه مربوط بود. در این زمینه، امضای توافق‌نامه‌ها و قراردادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت نفت بین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت ملی نفت ایران و فعالان صنعت نفت در مجموع به ارزش ۵۱۶ میلیون دلار امضا شد.
از سویی برای بحث تقاضامحوری، ۵۴۴ قلم از اقلام موردنیاز صنعت نفت از طریق سامانه‌های اینترنتی مستقر در نمایشگاه در دسترس شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت.
اقدام دیگری که برای حمایت از تولید فناورانه انجام شد، اختصاص فضای نمایشگاهی رایگان به ۲۰ دانشگاه کشور و بیش از ۵۰ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان بود. افزون بر آن غرفه‌سازی به‌صورت رایگان نیز برای آنها انجام شد و هماهنگی‌های لازم برای استقرار و حضور آنها از سوی ستاد برگزاری با همکاری شرکت ملی نفت ایران و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت انجام شد.
وزیر نفت با اعلام اینکه در این نمایشگاه دو سالن اختصاص به شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان اختصاص داده شد، افزود: اتفاق خوب امسال نمایشگاه این بود که نیازهای صنعت نفت در بالادست و پایین‌دست را به همه فعالان اعلام کردیم. بیشتر نیازهای ما وارداتی هستند و ارزبری بالایی دارند. تا امروز بیش از ۱۵۰ کالا که واردات داشتند، امروز در داخل تولید می‌شود و با شرکت‌ها قراردادهای پنج ساله داریم و به‌زودی وارد بخش صادرات هم می‌شویم.
 ۳۶ میلیارد دلار قرارداد طرح‌های بهینه‌سازی امضا شد
نشست‌های متعددی در نمایشگاه بیست‌وهفتم در موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز برگزار شد؛ برگزاری نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت ملی گاز ایران در زنجیره ارزش با تمرکز بر هوشمندسازی، بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی، رویداد تخصصی نوآوری اجتماعی رویکردی نو در بهینه‌سازی مصرف انرژی، نشست تخصصی بایدها و نبایدهای دوگانه‌سوز شدن خودروها، نشست فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مصرف بهینه سوخت و... از جمله این نشست‌هاست.
در این زمینه اوجی با تأکید بر اینکه موضوع بهینه‌سازی مصرف به‌عنوان یکی از بحث‌های کلیدی در دستور کار صنعت نفت است، اعلام کرد: طرح‌های خوبی در این زمینه آغاز شده که یکی از آنها جمع‌آوری گازهای مشعل است. هوشمندسازی کنتورهای گاز و کاهش مصرف سوخت مایع و... در دستور کار قرار گرفته است، همچنین بیش از ۳۶ میلیارد دلار قرارداد طرح‌های بهینه‌سازی امضا کردیم و مجوزهای شورای اقتصاد را گرفتیم تا به‌ سوی کاهش مصرف سوخت مایع حرکت کنیم.
نمایشگاه نفت امسال امسال همچنین میزبان مقام‌های مختلف کشوری بود. از مهم‌ترین افرادی که از بیست‌و هفتمین نمایشگاه نفت بازدید کردند می‌توان به علی آقامحمدی، مشاور اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محسن منصوری، معاون اجرایی ریاست‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدمهدی نیازی، سرپرست وزارت صمت، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، علیرضا فخاری، استاندار تهران، میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، سخنگو و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس اشاره کرد.