جایگاه صنعت دارویی کشور درچشم انداز نمایشگاه های بین المللی

امروزه برای کلیه جوامع تولیدی و تجاری جهان مبرهن و محرز است که یکی از مهمترین و حتی اصلی ترین بستر و زیر ساخت توسعه تجارت ، تولید ، اشتغال و بدست آوردن بازارهای جدید و یا حفظ بازار موجود و یا افزایش سهم از بازار با رقبای بیشمار و رو به افزایش با تناسب افزایش جمعیت جهانی و نیازهای جدید عرصه نمایشگاهی می باشد .

جایگاه صنعت دارویی کشور درچشم انداز نمایشگاه های بین المللی

ابراهیم علی آبادی
ebrahim_aliabadi@yahoo.com

امروزه برای کلیه جوامع تولیدی و تجاری جهان مبرهن و محرز است که یکی از مهمترین و حتی اصلی ترین بستر و زیر ساخت توسعه تجارت ، تولید ، اشتغال و بدست آوردن بازارهای جدید و یا حفظ بازار موجود و یا افزایش سهم از بازار با رقبای بیشمار و رو به افزایش با تناسب افزایش جمعیت جهانی و نیازهای جدید عرصه نمایشگاهی می باشد .
یعنی محلی که همه صنعت گران، تولیدکنندگان، تجار، مخاطبان و مصرف کنندگان نهایی و تأمین کنندگان مواد اولیه و فروشندگان تولیدات و خدمات همگی در زیر یک سقف و در یک زمان مشخص همدیگر را ملاقات می کنند .
شکی نیست که در سیر تکامل لحظه ای دنیا، ماهیت برگزاری نمایشگاه های بین المللی نیز در حال تحول و تغییر است. امروزه کشورهای پیشرفته دنیا به سمت و سوی برگزاری "دیجیتال" نمایشگاه های بین المللی درحال حرکت هستند.
نتایج تحقیق «Global Barometer survey» نشان می‌دهد که بیشتر کشورها و شرکت‌های پیشرو در عرصه توسعه به فرآیند تسریع دیجیتالی شدن در صنعت نمایشگاه واکنش مثبت نشان داده اند و در حال رقابت جهت افزایش کیفیت بستر آن می باشند.
براساس داده های این تحقیق "شاخص دیجیتال سازی" به سمت دیجیتالی شدن کامل نمایشگاه های تخصصی در سطح جهان تقریباً 30 است. چین، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، مکزیک، بریتانیا و آمریکا، درحال ‌حاضر در فرآیند تحول "برگزاری دیجیتال
پیشرفته تر از سایر کشور‌ها هستند.
اگرباور داشته باشیم که صنعت دارو به عنوان یکی از علوم پیشران در عرصه علمی و صنعتی قلمداد می شود، قاعدتاً باید برای برگزاری و کیفیت نمایشگاه های  بین المللی در این حوزه نگرشی خاص داشته باشیم.
طراحی، اجرا و برگزاری نمایشگاه های بین المللی در صنعت داروسازی کشورمان نیاز به تحقیقات میدانی با لحاظ نمودن نیازهای خاص شرکت کنندگان و شرایط خاص بازار جهت فراهم نمودن فضای مناسب برای مشتریان دارد. ایجاد خلاقیت و نوآوری و بکارگیری علوم روز دنیا در زمینه برگزاری این نمایشگاه ها ضرورتی انکار ناپذیر است که خود به عنوان بخشی از روند توسعه صنعت داروسازی می باشد.
اهمیت و توجه ویژه دنیا به برگزاری دیجیتال نمایشگاه های تخصصی دلایل بسیاری دارد اما یکی از مهمترین آنها برداشته شدن مرزهای جغرافیایی و محدودیت های مختلف برای افراد و شرکت هایی است که امکان شرکت حضوری در رویدادهای نمایشگاهی را نداشته باشند. کمترین دستاورد چنین نگرشی به آینده نمایشگاه های دیجیتال، اثرگذاری غیر قابل پیش بینی و کشف یک استعداد نمایشگاهی، بر توسعه کیفی علمی و کمی اقتصاد جهانی می باشد. چرا که برگزاری دیجیتال نمایشگاه مرز نمی شناسد و افکار متخصصان و نخبگان بدون حد و مرز در اختیار همه جهان قرار می گیرد.
خوشبختانه صنعت داروسازی ایران در زمره کشورهای درحال توسعه در این عرصه می باشد و درحال کسب تجارب ارزنده در برگزاری  نمایشگاه های بین المللی دارویی و تجهیزات پزشکی می باشد. توجه به ضرورت گسترش فضای دیجیتال در عرصه نمایشگاهی برای ایران که به لحاظ شرایط موجود سیاسی درگیر برخی محدودیت ها می باشد اهمیتی دوچندان دارد.
باید بپذیریم که آینده برگزاری نمایشگاه های بین المللی، به خصوص در عرصه های علمی همچون صنعت داروسازی به سمت و سویی خواهد رفت که بجای افزایش متراژ فضای بصری، دامنه نفوذ این نمایشگاه ها در میان کشورها، صنعت گران و دانشمندان و نخبگان افزایش خواهد یافت و گستره آن بسیار فراتر از حضور فیزیکی خواهد بود.