مرگ و مير جاده اي همچنان در صدر

هربار كه آمارها از تصادفات جاده اي از سوي مسئولان منتشر مي شود بايد براي جان هايي كه به خاطر بي كيفيتي وسايل نقليه ها و غيراستاندارد بودن جاده ها هدر مي رود افسوس خورد كه چه راحت و آسان خانواده هاي بسيار داغدار و بي سرپرست مي شوند.

هربار كه آمارها از تصادفات جاده اي از سوي مسئولان منتشر مي شود بايد براي جان هايي كه به خاطر بي كيفيتي وسايل نقليه ها و غيراستاندارد بودن جاده ها هدر مي رود افسوس خورد كه چه راحت و آسان خانواده هاي بسيار داغدار و بي سرپرست مي شوند.
برخي مسئولان از مرگ سالانه حدود 18 هزار نفر در تصادفات جاده اي خبر مي دهند، درحالي كه برخي آمارها رقم اين تلفات را بعضاً تا حدود 30 هزار نفر نيز مي دانند. چرا كه بسياري از اين تلفات در زمان انتقال مصدومان و در مراكز درماني رخ مي دهد.
مسئله اصلي اينجاست كه با وجود اين ميزان از تلفات و اين حجم از خسارت جاني و مالي، هيچيك از نهادهاي مرتبط با اين حوادث مسئوليتي به گردن نمي گيرند و اهميتي به فجايع رخ داده نمي دهند. از بابت بي كيفيت بودن وسايل نقليه توليد داخل بارها هشدار داده شده كه ادامه اين روند تنها تضييع حقوق مردم در حوزه مالي نيست، بلكه اين سبك توليد بي كيفيت جان مردم را هدف گرفته است و هيچ نهاد و ارگاني هم خود را با اين خودروسازان درگير نمي كند.
در مورد كيفيت و استانداردهاي جاده اي نيز وضعيت به همين شكل است و عدم توجه ها و عدم اختصاص بودجه هاي مناسب براي بهبود وضعيت ايمني و علائم رانندگي در جاده ها، زمينه افزايش تلفات و خسارات را سبب شده است.
اگر توجه به مسئله جان مردم از سوي مسئولان مورد توجه قرار مي گرفت، با اين حجم از تلفات و خسارات بايد يك برنامه ملي براي جلوگيري از مرگ و مير ساده و سهل مردم در نظر گرفته مي شد. اگر واقعاً سياست كشور بر افزايش جمعيت است، بهتر است قبل از آن به فكر جلوگيري از كاهش جمعيت به اين شكل و سياق بود.