آغاز ریل‌گذاری راه آهن خاش-چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی

عملیات ریل‌گذاری راه آهن خاش-چابهار، با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

عملیات ریل‌گذاری راه آهن خاش-چابهار، با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
به گزارش مهر، با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان حدفاصل خاش تا چابهار به طول ۴۶۶ کیلومتر با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب شرق کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور آغاز شد.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در این مراسم، پیشرفت فیزیکی کل راه‌آهن خاش-ایرانشهر را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز ۷۴ درصد است و شاهد آغاز عملیات ریل گذاری آن هستیم.
عباس خطیبی، ریل مورد نیاز برای ساخت این ۴۶۶ کیلومتر را ۷۰ هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی هست و کارخانجات داخل کشور تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: هم اکنون تمامی جبهه‌های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار-زاهدان فعال هستند.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص وضعیت اجرایی راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: در حال حاضر، پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۳ درصد، زیرسازی ۸۷ درصد، رو سازی ۲۶ درصد و ساختمان‌ها
 ۲۷ درصد است.خطیبی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر- نیکشهر به طول ۱۷۴ کیلومتر را ۶۰ درصد اعلام و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول ۱۴۰ کیلومتر نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به ۹۴ درصد رسیده است.
وی راه‌آهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین‌المللی است.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت: حدود
۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر ۲۷ کیلومتر پل و ۱۷ کیلومتر تونل احداث می‌شود و برای ساخت آن ۹۱ هزار تن ریل، ۱.۱۹ میلیون تن اصله تراورس و ۲۸۷ دستگاه سوزن به کار می‌رود.