مهندسان ناظر؛ چشم‌هایی که می‌بندند و کارگرانی که قربانی می‌شوند!

یکی از پرتکرارترین حوادث در ساخت‌وساز، صدمه و آسیب‌دیدن یا حتی جان‌باختن کارگران است. این حوادث، معمولا ریشه در یک علت دارند؛ عدم رعایت موارد ایمنی. هر ساخت‌وسازی، طبق قانون باید زیرنظر مهندس ناظر انجام شود.

مهندسان ناظر؛ چشم‌هایی که می‌بندند و کارگرانی که قربانی می‌شوند!

یکی از پرتکرارترین حوادث در ساخت‌وساز، صدمه و آسیب‌دیدن یا حتی جان‌باختن کارگران است. این حوادث، معمولا ریشه در یک علت دارند؛ عدم رعایت موارد ایمنی.
هر ساخت‌وسازی، طبق قانون باید زیرنظر مهندس ناظر انجام شود. مطابق مقررات ملی ساختمان، اجرای ساختمان باید به دست مجری انجام شود ومهندس ناظر باید بر کارمجری نظارت کند. اما متاسفانه، بسیاری از پروژه‌ها فاقد مجری هستند و یا مجری آن‌ها صوری است. در این شرایط وظایف مهندس ناظر ساختمان دو چندان است.این مهندس ناظراست که بر نحوه ساخت‌وساز،از صفر تا صد نظارت می‌کند؛ او حتی مسئول شناسایی و تائید منطقه و زمین مورد ساخت‌وساز است.
تشخیص جنس زمین و خاک جزو موارد ایمنی محسوب می‌شود، چرا که در پروسه ساخت‌وساز، که از گودبرداری آغاز می‌شود، ممکن است به دلیل سستی خاک حوادث ناخواسته و دردناکی برای کارگران اتفاق بیفتد.
خبرتازه این که بازهم یک کارگر در اثر ریزش دیواره زمین گودبرداری شده، در زیر تلی از خاک جان خود را از دست داد. سوگمندانه ناحیه‌ای که این کارگر در حال کار بود از جمله نواحی است که خاک آن برای ساختمان‌سازی سست است و اگر این اتفاق برای کارگر رخ نمی‌داد، در آینده برای ساکنان این ساختمان حتما رخ می‌داد.
یکی از نکات قابل تامل در ساخت‌وسازهای اخیر این است که علاوه بر عدم حضور مجری طرح،مهندس ناظر هم درفرآیند کار،غایب است! وتنها برای گرفتن گواهی پایان ساخت‌‌وسازو چند امضا حضوردارد. دلیل عمده چنین غیبتی هم مشخص است؛ برخی ساخت‎وسازها غیرقانونی‌اند و برخی مالکان و مجریان با برخی ازمهندسان ناظر به تفاهمی بدشگون می‎رسند و نتیجه تفاهم غیرقانونی در اغلب موارد قربانی شدن کارگران است.
تا زمانی که مسئله حضورمهندس ناظر، مورد پیگیری و بازرسی جدی قرار نگیرد، این حوادث تلخ بازهم اتفاق خواهند افتاد.