با مسئله مهم زمين‌لرزه مناسبتي برخورد نكنيم!

یادداشت

يكي از مهم‌ترين تدابيري كه براي مناطق زلزله‌خيز و پرجمعيت بايد انديشيده شود؛ ايجاد سامانه سيستم هشدار است. سامانه‌اي كه به‌موقع و حتي پيش از وقوع زمين‌لرزه، احتمال وقوع را به مردم اطلاع مي‌دهد و همين موجب مي‌شود كه مردم خود را آماده كنند.

يكي از مهم‌ترين تدابيري كه براي مناطق زلزله‌خيز و پرجمعيت بايد انديشيده شود؛ ايجاد سامانه سيستم هشدار است. سامانه‌اي كه به‌موقع و حتي پيش از وقوع زمين‌لرزه، احتمال وقوع را به مردم اطلاع مي‌دهد و همين موجب مي‌شود كه مردم خود را آماده كنند.
سامانه هشدار زمین‌لرزه سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سریع زمین‌لرزه‌های بزرگ قریب‌الوقوع است. این فن‌آوری در حال حاضر تنها فناوری است كه مي‌تواند زمین‌لرزه را در لحظاتی پیش از وقوع آن پيش‌بيني كند و همين پيش‌بيني چند لحظه‌اي به مردم امكان مي‌دهد خود را به مكان‌هاي امن از پيش تعيين شده برسانند.
نحوه عملکرد انواع جدید سامانه به این صورت است: در هنگام وقوع زمین‌لرزه، از کانون آن چندین موج با سرعت‌های مختلف منتشر می‌شود (در هر زمين‌لرزه‌اي، ۴ نوع اصلی از امواج ارتجاعی، قابل احساس بوده و قادر به ایجاد خسارت می‌باشند). امواج سریع‌تر (امواج پی) با سرعتی حدود ۷ کیلومتر بر ثانیه منتشر می‌شوند. این امواج آسیب کمی می‌رساند. امواج مخرب (موج اس) با سرعتی حدود ۴ کیلومتر بر ثانیه منتشر می‌شوند. سرعت دقیق و واقعی امواج اولیه (P) و ثانویه (S)، وابسته به تراکم زمین و جنس سنگ‌های موجود در منطقه انتشار است.
در مورد ایجاد سامانه هشدار زمين‌لرزه در تهران، مطالعات ابتدایی انجام شده‌است. علی‌رغم خطرات زمین‌لرزه احتمالی، هنوز این سامانه را در تهران احداث نشده است. به اين نكته مهم و حياتي كه مي‌توان جان ميليون‌ها نفر را نجات دهد در شوراي شهر هم اشاره شده است؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران  مي‌گويد:«تهران با جمعيت 15 میلیون نفري، با زلزله‌ای با قدرت بیش از 6 ریشتر حتما دچار مشکلات فراوانی خواهد شد، اما متاسفانه هنوز شبکه هشدار زلزله به‌طور کامل در تهران نصب نشده است و لرزه نگارها یا کامل نشده است یا تعداد آن‌ها کمتر از حد نیاز است.»
با توجه به احتمال وقوع زمين‌لرزه هاي متعدد در اين كلان‌شهر، به نظر مي‌رسد احداث اين سامانه بايد يكي از اولويت‌هاي ستاد بحران در اين زمينه باشد.
 البته در مورد آمادگي براي خروج از منزل نيز بايد به مردم آموزش داده شود؛ يعني مردم همواره بايد يك كيف با لوازم مورد نياز براي اين مواقع دم دست داشته باشند.
اقلامي كه بايد در اين كيف-يك كيف براي هر نفر از افراد خانواده- گنجانده شود، عبارتند از آب آشاميدني، غذاي كنسروشده براي چند روز، چراغ قوه و باتري، پاور بانك از قبل پرشده، لوازم ضدعفوني كننده و پانسمان در حد معقول، پتوي سبك، كبريت و شمع و هرچيزي ديگري كه در لحظه خانواده احساس كند به آن نياز خواهد داشت مثل لوازم مورد نياز براي نوزادان و كودكان.