در طرح ساماندهی آموزش عالی هیچ دانشگاهی تعطیل نمی‌شود

وزیرعلوم:

در طرح ساماندهی آموزش عالی هیچ دانشگاهی تعطیل نمی‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : براساس طرح ساماندهی آموزش عالی هیچ دانشگاهی تعطیل نمی‌شود و دانشگاه‌های بزرگ هر استان ضمن حفظ استقلال خود متولی دانشگاه‌های کوچک می‌شوند.
منصور غلامی در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما در حاشیه اجلاس طرح ساماندهی آموزش عالی که در سالن همایش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور رؤسای دانشگاه‌های معین به صورت مجازی برگزار شد در خصوص طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در سال ۹۴ مصوب و در سال ۹۵ به دانشگاه‌ها و وزارت علوم تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.
وی افزود: محتوای این طرح این است که مدیریت آموزش عالی کشور به صورت منطقه‌ای و در هر منطقه و استان تنظیم می‌شود و از طریق آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی منسجم‌تر در انجام مأموریت‌ها و توانمندی قرار می‌گیرد.
وی با بیان این که در دو سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر روی این طرح و اجرای آن تلاش بسیاری داشته است تأکید کرد: براساس این طرح هر استان ابتدا در خصوص آموزش عالی خود برنامه ریزی می‌کند و پس از آن برنامه ریزی‌های استانی در یک منطقه تنظیم می‌شود و در نهایت در سطح ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
آقای غلامی ادامه داد: این طرح به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده و قرار است بدون هیج بروکراسی با برنامه ریزی مأموریت گرا شدن دانشگاه‌ها از نظر کیفی، کار خود را آغاز کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که هیچ دانشگاهی در این طرح تعطیل نمی‌شود گفت: ارتباط یک مرکز کوچک دانشگاهی با یک دانشگاه بزرگ استان حفظ می‌شود، یعنی دانشگاه‌های بزرگ ضمن حفظ استقلال متولی مراکز دانشگاهی کوچک
 می‌شوند.
وی با بیان این که تقویت آموزش عالی، مأموریت گرا بودن علم و فناوری براساس ظرفیت و یا نیاز هر منطقه و استان از جمله اهداف این طرح است، گفت: دولت از این طرح حمایت می‌کند تا علاوه بر تقویت دانش و فناوری در سطح کشور بتوانیم توسعه علمی را در منطقه و جهان شاهد باشیم.
غلامی با بیان این که براساس این طرح دیگر اتلاف منابع نداریم گفت: طی سال‌های گذشته شاهد توسعه کمی دانشگاه‌ها بوده ایم و قرار است در این طرح از نظر کیفی، ملزومات آموزش عالی حفظ شود.