بازگشایی‌های پی‌درپی و عمومی، کرونا را برای مردم عادی کرد!

با توجه به نیاز جامعه به چرخیدن انواع چرخ‌های اقتصادی و اجتماعی و تامین خدمات عمومی، تصمیم مسئولان بر این شد که علاوه بر بازگشایی مراکز و سازمان‌ها و مشاغل کم خطر، مشاغل پر ریسک هم بازگشایی شوند اما البته به جز رستوران‌ها و استخرها و برخی باشگاه‌های سرپوشیده.

بازگشایی‌های پی‌درپی و عمومی، کرونا را برای مردم عادی کرد!



با توجه به نیاز جامعه به چرخیدن انواع چرخ‌های اقتصادی و اجتماعی و تامین خدمات عمومی، تصمیم مسئولان بر این شد که علاوه بر بازگشایی مراکز و سازمان‌ها و مشاغل کم خطر، مشاغل پر ریسک هم بازگشایی شوند اما البته به جز رستوران‌ها و استخرها و برخی باشگاه‌های سرپوشیده. اما همین میزان بازگشایی مشاغل پرخطر، این تصور را در برخی مردم کم یا بی‌اطلاع به وجود آورده که خطر کرونا رفع شده و حال می‌توان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر و کوچه و خیابان حاضر شد. این مسئله را می‌توان در اغلب نقاط شهر و به‌ویژه در وسائط حمل و نقل عمومی دید . مکان‌هایی که برخی مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند و سعی دارند در کنار هم و در شلوغی و ازدحام وسائل حمل و نقل عمومی بایستند. و وقتی که دیگران اعتراض می‌کنند؛ پاسخ‌شان این است که خود دولت همه جا را باز کرده، پس خطر رفع شده است!
چنین است که در نبود خبررسانی‌های موثر و بی‌مبالاتی برخی از مردم، تهران و برخی شهرها دوباره به وضعیت قرمز بازگشته و تعداد مبتلایان به کروناویروس رو به به افزایش است. حتی با این‌که ورود به ایستگاه‌های مترو بدون ماسک ممنوع است، اما این مورد در داخل واگن‌ها غیرقابل کنترل است و برخی از مسافران به محض ورود به واگن قطار، ماسک خود را برمی‌دارند آن‌هم در شرایطی که به گفته مسئولان این بخش، نحوه تهویه هوای مترو به گونه‌ای است که موجب انتشار ویروس می‌شود و مسافران باید حتما ماسک داشته و فاصله ایمنی را رعایت کنند. اما حتی اگر مسافران در بخش‌های مختلف وسائط نقلیه عمومی ماسک داشته باشند، به دلیل ازدحام حاصل از بازگشایی عمومی، و کمبود وسائل حمل و نقل، نمی‌توان امیدی به حفظ فاصله ایمنی داشت. حتی دیده شده که برخی از رانندگان تاکسی و اتوبوس‌ها خود از ماسک استفاده نمی‌کنند و لاجرم تذکری هم به مسافران بدون ماسک نمی‌دهند. و چنین است که احتمالا ما تا مدت‌ها درگیر زنجیره گسترش و ابتلا به کروناویروس خواهیم بود؛ چه پیک دومش در راه باشد، چه نباشد!