گرانی آفت‌کش‌ها در سال طغیان آفت‌ها

افزایش ۷ برابری قیمت آفت کش‌ها؛

رییس انجمن واردکنندگان سم و کود از افزایش ۷ برابری آفت کش‌ها از نیمه سال گذشته تا ابتدای سالجاری خبر داد.

رییس انجمن واردکنندگان سم و کود از افزایش 7 برابری آفت کش‌ها از نیمه سال گذشته تا ابتدای سالجاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ تغییرات اقلیم موجب کاهش بارندگی و افزایش دما در سالجاری شده است. این تغییرات زمینه ساز سربرداشتن انواع 
آفت کشاورزی در سراسر کشور شده است. در این شرایط قیمت آفت کش‌ها افزایش قابل توجه داشته و بخش مهمی از قیمت تمام شده تولید را به خود اختصاص داده است.
سید مهدی حسینی، رییس انجمن واردکنندگان سم و کود، در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل افزایش قیمت آفت کش‌ها گفت: با تغییر نرخ ارز واردات آفت‌کش‌ها، از ترجیحی به نیمایی قیمت واردات این نهاده تولید در بخش کشاورزی افزایش داشت.
وی ادامه داد: از نیمه سال 99 به یکباره از تجار خواسته شد که مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی را پرداخت کنند که این نیز شوک دیگر بر بازار وارد کرد.
حسینی دیگر دلیل افزایش چند برابری قیمت آفت کش‌ها را دریافت بیش بود عوارض توسط گمرک عنوان کرد.
وی در توضیح دریافت بیش بود عوارض توسط گمرکی از آفت‌کش‌ها گفت: گمرک بر اساس لیست خود از کالاها عوارض دریافت می‌کند، در لیست گمرک عوارض تعیین شده برای آفت‌کش‌ها مربوط به زمانی است که این کالا با ارز ترجیحی دریافت می‌شد در حالی که اکنون این کالا با  ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.
حسینی افزود: واردات با ارز نیمایی و تحریم‌ها قیمت این کالا را افزایش داده، اما گمرک بدون در نظر گرفتن این موضوع قیمت واردات را با لیست خود مقایسه و اقدام به دریافت بیش بود عوارض می‌کند.
به گفته وی؛ تبدیل ارز وارداتی آفت کش‌ها از ترجیحی به نیمایی قیمت این کالا را 5 برابر و دریافت بیش بود عوارض قیمت آن را 2 برابر دیگر افزایش داد.
حسینی در مجموع میزان افزایش قیمت آفت‌کش‌ها را 7 برابر نسبت به نیمه سال گذشته عنوان کرد.
وی تصریح کرد: در صورت ادامه تحریم‌ها در سالجاری احتمالا قیمت واردات آفت‌کش افزایش بیشتر داشته باشد و بیش بود عوارض گمرکی بیشتری بر آفت‌کش ‌ها تحمیل و قیمت آن بالاتر برود.