چالش های موجود برسر راه "افزایش جمعیت"

مدت هاست که بنابر اعلام مرکز آمار و دیگر نهادهای اطلاعاتی، سیرجمعیتی کشورمان به سمت پیری درحرکت است و نرخ موالید به شدت کاهش یافته است. این مسئله موضوعی استراتژیک برای کشوری است که نسل جوان برای ازدواج تمایلی نشان نمی دهند و بنیان های خانواده های تازه تاسیس نیز به شدت لرزان است و میزان آمار طلاق بین آنها درحال افزایش است.

چالش های موجود برسر راه "افزایش جمعیت"

مدت هاست که بنابر اعلام مرکز آمار و دیگر نهادهای اطلاعاتی، سیرجمعیتی کشورمان به سمت پیری درحرکت است و نرخ موالید به شدت کاهش یافته است. این مسئله موضوعی استراتژیک برای کشوری است که نسل جوان برای ازدواج تمایلی نشان نمی دهند و  بنیان های خانواده های تازه تاسیس نیز به شدت لرزان است و میزان آمار طلاق بین آنها درحال افزایش است.
درهمین راستا شاهدیم که برای ترغیب جوانان به ازدواج از تبلیغات بصری گرفته در سطح شهر تا افتتاح اپلیکیشن همسریابی، اختصاص سهام و تشکیل باشگاه سه فرزندی ها و اعطای وام 10 میلیون به آنها و تعیین شعار "فرزند آوری" برای هیئات مذهبی و... در نظر گرفته شده تا علاوه بر ترغیب جوانان به ازدواج، خانواده ها را به فرزندآوری بیشتر متمایل کنند.
تمام این اقدامات به عنوان ویترین کار قابل تحسین و پذیرش است. اما اگر قدری به عمق و داخل این مسئله وارد شویم می بینیم که شرایط بسیار پرچالشی بر سر راه ازدواج و فرزندآوری است. برای نمونه به چند مورد بسیار ساده اشاره می کنیم و آن را به عنوان "مشت نمونه خروار" از مشکلات و چالش های این هدفگذاری استراتژیک بیان می کنیم.
اخیراً به گفته مسئولان مربوط به تولید شیرخشک نوزاد،شاهد قاچاق گسترده این محصول و نایاب شدن و گران شدنش برای مصرف کنندگان داخلی هستیم. از آنجا که بیش از 90 درصد مواد اولیه تولید شیرخشک از خارج از کشور تأمین می شود، معطلی و دپوی مواد اولیه این محصول در بنادر و در آب و هوای بسیار نامناسب و فاسد پذیر بودن آن، عملاً تولید این محصول با مشکل مواجه شده و قیمت مصوب برای آن زمینه را برای قاچاق این محصول فراهم کرده است.
«آیا برای تأمین غذای نوزادانی که مدام برای به دنیا آمدن آنها شعار و تبلیغ می کنیم اقدام تسهیل کننده ای انجام داده ایم؟!»
در نمونه ای دیگر بحث تهیه پوشک بهداشتی برای نوزادان موضوعی بود که طی یک دوره کوتاه افزایش قیمتی چشم گیر را تجربه کرد و سیر افزایش قیمت آن همچنان صعودی است. این گرانی و کمبود عرضه به حدی بوده است که امروز پوشک بچه به عنوان کالای تنظیم بازاری در فروشگاه ها عرضه می شود و شما تنها می توانید درهر بار خرید درصورت موجود بودن کالا، یک بسته از آن تهیه کنید!
یا در موردی دیگر داروهای مربوط به رشد نوزادان و کودکان که به عنوان مکمل های غذایی می باشد از آنجا که اکثراً وارداتی است و ثبت سفارش آن صورت نمی گیرد، به صورت چمدانی از کشورهای همسایه همچون ترکیه به کشور وارد می شود و قیمت های سلیقه ای نه در
داروخانه ها که در سایت های متفرقه به فروش می رسد!
آیا با چنین مشکلاتی که در تمام آنها بحران مالی نهفته است، می توان گفت که شرایط را برای فرزندآوری بیشتر و ترغیب جوانان به ازدواج فراهم کرده ایم؟! هیچکس از به دنیا آمدن یک نوزاد و مشاهده تشکیل خانواده یک زوج جوان ناراحت نمی شود، بلکه وقوع چنین اتفاقاتی سراسر خیر و برکت و مایه خوشحالی والدین و جوانان می گردد. اما باید درکنار تبلیغات شعاری،اقدامی هم برای دلگرمی افراد به این سیاست ها ایجاد کرد تا مردم لمس کنند که می توانند خانواده خود را گسترش دهند و یا تشکیل خانواده دهند.