کاهش ۲۵ درصدی تقاضای مواد شوینده طی سال جاری

کاهش ۲۵ درصدی تقاضای مواد شوینده طی سال جاری

 


رئیس انجمن مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اظهار داشت: میزان تقاضای مواد شوینده نسبت به ابتدای سال حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است. وقتی در حوزه مواد شوینده کاهش مصرف رخ دهد به معنای این است که بیماری بیشتر و بهداشت در خطر قرار خواهد گرفت.
بختیار علم بیگی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت مواد شوینده در بازار و اینکه گفته می‌شود این کالا با افزایش قیمت مواجه شده گفت: ما مدعی افزایش قیمت نیستیم بلکه مدعی این هستیم که پایه قیمت‌گذاری مواد اولیه باید تصحیح شود‌.
وی افزود: با قیمتی که امروز مواد اولیه به ما می‌رسد مانند این است که مواد اولیه را به قیمت جهانی خریداری می‌کنیم و اگر بخواهیم مواد اولیه را به قیمت جهانی محاسبه کنیم یک پودر ماشین نیم کیلویی به قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد. البته تاکید می کنم این در صورتی است که قیمت‌ها به یورو باشد. نتیجه این وضعیت غلط است، متقاضی‌های یک بررسی کارشناسی روی پایه قیمت گذاری هستیم تا به قیمت واقعی برسیم.
رئیس انجمن مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در ادامه تصریح کرد: پتروشیمی‌های ما بیش از ۱۰۰ درصد سود دارند ولی تولیدکنندگان در وضعیتی قرار گرفته‌اند که با افزایش قیمت ارز یا افزایش هر یک از مواد اولیه در شرایط بسیار بدی قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: برای پتروشیمی و کالا های بورسی مبنای قیمت گذاری صبح جهانی منهای ۵ ضرب در ارز نیمایی است . زمان این قیمت گذاری تعیین شد که ارز نیمایی ۴۲۰۰ تومان بود اما با افزایش قیمت آن اثر منفی روی کالاها گذاشت. سود پتروشیمی و کالاهای بورسی افزایش و سود تولیدکننده‌ها کاهش چشمگیری داشت و با ادامه روند تولیدکنندگان مجبور می‌شوند که فعالیت خود را متوقف کنند.
علم بیگی در پاسخ به سوالی در مورد میزان تقاضا گفت: با افزایش قیمت مسلماً با کاهش و مصرف هم مواجه می‌شویم وقتی در حوزه مواد شوینده کاهش مصرف رخ دهد به معنای این است که بیماری بیشتر خواهد شد و بهداشت در خطر قرار خواهد گرفت میزان تقاضای مواد شوینده نسبت به ابتدای سال حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمتی در مورد مواد شوینده در چند وقت اخیر رخ نداده است گفت: در تیر ماه امسال بعد از ۹ ماه ۲۵ درصد افزایش قیمت قیمت و مواد شوینده اعمال شد. ما هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت نداریم چراکه این کار به معنای فشار بیشتر به روی مردم و کاهش بازار و مصرف است که منجر به خطر افتادن بهداشت عمومی می‌شود. امیدواریم سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در این مورد کارشناسی‌های لازم را انجام دهند.