نقش اقدام‌های وزارت نفت در جلوگیری از خسارت‌های سیل در مناطق کم‌برخوردار

نقش اقدام‌های وزارت نفت در جلوگیری از خسارت‌های سیل در مناطق کم‌برخوردار

 

 


در جریان سیل مردادماه امسال، با وجود خسارت‌های سنگین سیل و روان‌آب‌ها به بخش‌های مختلف کشور، در برخی مناطق با توسعه زیرساخت‌های مهار سیلاب و روان‌آب‌ها ضمن جلوگیری از خسارت‌های سنگین، آب‌گیری این زیرساخت‌ها به‌منظور جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان‌زایی محقق شد.
به گزارش شانا، وزارت نفت در سال‌های اخیر با توسعه دامنه اقدام‌های خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، در همکاری با دستگاه‌های مختلف، ضمن اجتناب از اقدام‌های بی‌برنامه، با تمرکز ارائه خدمات به مناطق محروم جامعه هدف وزارت نفت، برای توسعه زیرساخت‌های حیاتی این مناطق گام برداشت؛ زیرساخت‌هایی که به‌دلیل کمبود منابع مالی در سال‌های گذشته مغفول مانده و زندگی جوامع محلی را متأثر کرده بود و در برخی مواقع منجر به تغییرات اقلیمی شده بود. در جریان سیل مردادماه امسال، سیلاب‌های ویرانگر ناشی از خشکسالی و بروز باران‌های موسمی موسوم به مونسون، متأسفانه خسارت‌های سنگینی به مردم در مناطق مختلف کشور وارد کرد.
به عقیده کارشناسان، تغییرات اقلیمی یکی از عوامل طبیعی بود که خسارت‌های سیل‌های اخیر را دوچندان کرده است. یکی از اقدام‌های حیاتی و ضروری برای جلوگیری از چنین حوادثی که علاوه بر خسارت‌های ویرانگر می‌تواند عوارض جانبی متعددی از جمله فرسایش خاک داشته باشد که خود عامل تغییرات بیشتر اقلیمی و تشدید خسارت‌ها در آینده و سیل‌های احتمالی بعدی است، کنترل روان‌آب از طریق ایجاد سیل‌بند، آب‌گیر یا به اصطلاح هلالی‌آبگیر است؛ سازه‌ای که می‌تواند ضمن جلوگیری از تشکیل سیلاب، از خسارت‌های ناشی از سیل جلوگیری کند و با نفوذ روان‌آب‌ها به زمین، بستر حاصلخیزی این مناطق خشک را فراهم آورد.
در سال‌های اخیر مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران، با توجه به این مهم که از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تبیین شده بود، در مناطق کم‌برخوردار جامعه هدف وزارت نفت، نسبت به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی وزارت نفت گام برداشت و با سرمایه‌گذاری در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های همجوار تأسیسات این وزارتخانه برای مقابله با بیابان‌زایی گام برداشت.
یکی از این جوامع استان سیستان و بلوچستان بود که از سال ۱۳۹۴ تفاهم‌نامه تأمین اعتبار برای انجام عملیات مقابله با بیابان‌زایی در مناطق حساس و بحرانی فرسایش بادی آن با مبلغ ۶۰ میلیارد ریال از سوی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز امضا شد.
به گفته مسعود ریگی، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان، با توجه به نوع ریزش‌های جوی منطقه که بیشتر از نوع رگباری است و در بیشتر مناطق استان در فرصت کوتاهی روان‌آب‌های ناشی از آن از دسترس خارج می‌شود، احداث هلالی آب‌گیر هم‌زمان با بذرکاری در کنار نهال‌کاری متناسب با استعداد و ظرفیت‌های شهرستان‌های استان تعریف شد، بر این اساس ۱۶ هزار هکتار برای احداث هلالی آب‌گیر و بذرکاری انتخاب شد که مساحت ۳۰ هزار و ۹۰۰ هکتار را متأثر می‌کند.