ابلاغیه واردات خودرو، امیدها و تجربه های تلخ

پس از کش و قوس های فراوان در دولت و مجلس و مجمع تشخیص، بالاخره این مصوبه هیئت وزیران به وزارتخانه ها و ادارات مرتبط ابلاغ شد و دستورالعمل های اجرایی آن مشخص گردید.

ابلاغیه واردات خودرو، امیدها و تجربه های تلخ

 


پس از کش و قوس های فراوان در دولت و مجلس و مجمع تشخیص، بالاخره این مصوبه هیئت وزیران به وزارتخانه ها و ادارات مرتبط ابلاغ شد و دستورالعمل های اجرایی آن مشخص گردید.
در مفاد اجرایی قیمت مشخصی(فوب) برای واردات در نظر گرفته شده و ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو برای واردات مشخص شده است.
در این ابلاغیه واردات خودروهای لوکس و دست دوم ممنوع اعلام شده است و منابع تأمین ارزی آن نیز مشخص و امر واردات برای تمام بازرگانان آزاد تلقی شده است.
این موارد امیدبخش این است که با واردات خودروهای خارجی ناوگان حمل و نقل کشور ارتقا یابد و امنیت و کیفیت خودروها تضمین کننده سلامت و جان مردم باشد و اثرات مثبت آن بر آلودگی هوا ملموس گردد.
اما تجارب تلخی که از گذشته شاهدش بودیم نشان داده که این دستورالعمل ها اغلب از سوی خود دستگاه ها و نهادهای رسمی نقض
می شود و اثر سازنده این طرح با تخلفات احتمالی خنثی و اثرات مخربش بر اقتصاد هویدا می گردد.
تخلفاتی همچون تخصیص ارز ارزان، واردات خودروهای لوکس، تخلفات گمرکی، دادن امتیازاتی به برخی افراد و اقشار، رانت هایی در سیستم فروش و راه انداختن بازارهای سوداگرایانه در داخل و امثال این موارد موضوعاتی است که موجب نگرانی است.
لازمه اجرای چنین طرح هایی و اثر بخشی آن نیازمند جدیت و عزمی راسخ در حیطه نظارت در راستای کامل قانون می باشد.