میخاییل گورباچوف؟

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که در غرب ستایش و در روسیه سرزنش می‌شد درگذشت؛ مردی که همه جای دنیا محبوب بود و در روسیه نه. گورباچوف به دنبال آن بود که به جای اتحاد اجباری جمهوری ها با روسیه به کشوری مانند آلمان بدل شود و جمهوری‌ها هم حول آن یک اتحاد جدید و دموکراتیک تشکیل دهند اما در عمل کشورهای اقماری رها شدند و روسیه نیز رؤیای بازگشت به دوران تزار را از سر گرفت



آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که در غرب ستایش و در روسیه سرزنش می‌شد درگذشت؛ مردی که همه جای دنیا محبوب بود و در روسیه نه.
  گورباچوف به دنبال آن بود که به جای اتحاد اجباری جمهوری ها با روسیه به کشوری مانند آلمان بدل شود و جمهوری‌ها هم حول آن یک اتحاد جدید و دموکراتیک تشکیل دهند اما در عمل کشورهای اقماری رها شدند و روسیه نیز رؤیای بازگشت به دوران تزار را از سر گرفت.
   به گزارش عصر ایران، هر چند میخاییل سرگویچ گورباچوف به عنوان کسی که موجب فروپاشی اتحاد شوروی شد شناخته می‌شود اما در واقع آن که شوروی را به سوی فروپاشی برد و چسب اتحاد جمهوری‌ها را زدود بوریس یلتسین رییس جمهوری وقت فدراسیون روسیه بود که وقتی گورباچوف در پی کودتایی سه روزه از حصر خانگی سه روزه در کریمه به مسکو بازگشت تصمیم گرفت دیگر اتحادی وجود نداشته باشد و از آن پس گورباچوف رییس جمهوری اتحادی بود که دیگر نبود و بلاموضوع شد! در واقع یلتسین تخت اتحاد را از زیر پای گورباچوف کشید و چشم باز کرد دید هر جمهوری رییسی دارد ولی اتحادیه ای دیگر نیست تا او رییس آن باشد.
  بر خلاف تصور غالب شوروی یک کشور نبود که به کشورهای مختلف تجزیه شود بلکه حاصل اتحاد جمهوری‌های مختلف با زور ارتش و سرکوب و به ضرب تزریق ایدیولوژی و با انکار ناسیونالیسم های منطقه‌ای بود و وقتی آن زور برداشته شد،اتحاد هم فروپاشید و نمی‌توان گفت گورباچوف موجب تجزیه شوروی شد. بلکه، او آن زور را برداشت.
   کاری که گورباچوف کرد این بود که به هزینۀ بی‌حاصل برای رقابت در جنگ سرد با غرب پایان داد تا به زندگی مردم در روسیه و دیگر جمهوری‌های اتحاد شوروی سر و سامان داده شود.
   میخاییل گورباچوف به لحاظ چهره هم خاص بود با یک ویژگی و آن همان لکه قرمز رنگ بر سر او بود (‌نائوس فلامئوس) که در کاریکاتورها بزرگ نمایی هم می شد.
   گورباچوف به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی نبود در پی آن بود که کشورهایی که به زور به هم چسبانده شده بودند در یک اتحاد دموکراتیک مانند کشورهای مشترک‌المنافع به حیات خود ادامه دهند اما در عمل فروپاشید و روسیه به عنوان برادر بزرگ‌تر و قلدر باقی ماند.
  با این توضیحات مشخص می شود که چرا ولادیمیر پوتین احساس دوگانه‌ای در قبال او دارد اگرچه در مراسم رسمی همواره به او احترام گذاشته و امروز هم دفتر پوتین پیام تسلیت گرمی فرستاد چندان که در تولد 90 سالگی هم گورباچوف را ستوده بود.