سرقت از اماکن و اموال شهری نگران کننده است

شاید اغلب دیده باشید در برخی بزرگراه ها و خیابان های پایتخت نرده های وسط اتوبان، نرده پل های هوایی، تابلوهای علائم رانندگی، حفاظ کشی پارک ها، شیرهای آب و درب سرویس بهداشتی های عمومی و... در سراسر شهر به سرقت رفته است و چهره ای ناموزون را برجای گذاشته است.

سرقت از اماکن و اموال شهری نگران کننده است

 


شاید اغلب دیده باشید در برخی بزرگراه ها و خیابان های پایتخت نرده های وسط اتوبان، نرده پل های هوایی، تابلوهای علائم
رانندگی، حفاظ کشی پارک ها، شیرهای آب و درب سرویس بهداشتی های عمومی و... در سراسر شهر به سرقت رفته است و چهره ای ناموزون را برجای گذاشته است.
از سوی دیگر با حضور در برخی گاراژها و مراکز خرید و فروش ضایعات می توانید انواع و اقسام این اموال مسروقه را مشاهده کنید. به گفته پلیس و مسئولان مدیریت شهری، اغلب این سرقت ها توسط افراد معتاد صورت
 می گیرد. اما متأسفانه می بینیم که دامنه این سرقت های خرد به کوچه و
خیابان های فرعی کشیده شده و شاهد سرقت آیفون های منازل، دستگیره درب ها،
 پل های پارکینگ ها و درب های فاضلاب و برخی دیگر اقلام حتی دوربین های مداربسته هستیم!.
انداختن تمام این سرقت ها به گردن معتادها امری غیرقابل قبول است و باید اذعان داشت که برخی افراد عادی به سبب نداشتن درآمد و مشکلات اقتصادی اقدام به چنین سرقت هایی می کنند. هرچند که فقر و نیاز توجیهی برای تخلف از قانون و تعدی به حقوق و اموال مردم نیست، اما واقعاً در برخی مواقع راهی برای فرد باقی نمی ماند و برای تأمین نیاز دست به تخلفاتی از این جنس می زنند.
افزایش چنین سرقت هایی که عواقب جزایی چندانی هم ندارند زنگ خطری برای امنیت اجتماعی است. چرا که آغاز چنین سرقت هایی خرد قطعاً در همین حد و اندازه باقی نخواهد ماند. به خصوص وقتی سارقین از قشر جوان جامعه باشند به سبب امیال و خواست های فزاینده، دچار یک توهمی از حقوق ضایع شده خود توسط دیگر اقشار جامعه می گردند و ممکن است دست به تخلفات و حتی جنایت بزنند. باید فکری به حال اشتغال و معیشت مردم کرد .
بی توجهی به چنین موضوعاتی دامنه جرائم را عمیق تر وگسترده تر خواهد کرد. گرفتن سارقین تا کجا می تواند ادامه پیدا کند، یا پلیس تا چه حد می تواند این وضعیت را کنترل کند، و تا چند نفر را می تواند در زندان حبس کرد، تمام این مسائل پاسخ مشخصی ندارد، اما با پرداختن به مسئله اشتغال افراد بیکار و نیازمند می تواند باری سنگین را از روی دوش جامعه و نیروهای پلیس و مراجع قضایی بردارد.