بحران کم آبی شوخی بردار نیست

چند ماه پیش بود که کارشناسان آبی درمورد کمبود و حتی نبود بارهاش ها در فصل آبگیری بهار و پاییز هشدار داده بودند و امروز مشاهده می کنیم که این مسئله در یکی از مناطق بحرانی یعنی اصفهان خود را نمایان ساخته است

بحران کم آبی شوخی بردار نیست

 


چند ماه پیش بود که کارشناسان آبی درمورد کمبود و حتی نبود
بارهاش ها در فصل آبگیری بهار و پاییز هشدار داده بودند و امروز مشاهده می کنیم که این مسئله در یکی از مناطق بحرانی یعنی اصفهان خود را نمایان ساخته است.
درهمین راستا خبر از مدارخارج شدن نیروگاه برق آبی اصفهان بسیار تأمل برانگیز و هشدار دهنده بود. مسئولان نیروگاه بیان داشته اند که به سبب پایین آمدن تراز آب سدزاینده رود در ماه های اخیر و عدم بارش و آبگیری به سبب بحرانی شدن آب شرب مصرفی مردم اصفهان مجبور شدند تا نیروگاه را از مدار خارج کنند.
همچنین مهندسان سد زاینده روز نیز با تایید کاهش تراز آبی این سد و نیاز به بازگشایی دریچه های تحتانی سد برای تامین آب، بیان داشته اند که ادامه این روند آبی قطعاً در آبان و آذر این استان را با بی آبی مواجه خواهد ساخت. ضمن اینکه خروج آب از دریچه های تحتانی سدها به سبب درگیر کردن املاح و لایه های زیرین سد، مسائلی همچون کدر شدن آب و حتی ایجاد برخی آلودگی ها را به همراه خواهد داشت.
با این اوصاف تنها راه باقی مانده برای عبور موقت از این بحران تنها کنترل مصرف می باشد. الگوهای کشاورزی در بسیاری از مناطق اصفهان همچنان سنتی است به گونه ای که شاید تعجب برانگیز باشد که بدانید که برخی کشاورزان در اصفهان برنج هم کشت می کنند!. مصرف آب در صنعت و بخش خانگی اگرچه سهمی کمتر از این کشاورزی در مصرف آب دارند، اما درهمان بخش نیز اگر اصلاحاتی صورت نگیرد و با همان رویه های سابق به مصرف ادامه دهند، قطعاً بحران آبی در همین پاییز گریبان گیر اصفهان خواهد شد.
فراموش نکنیم که امروز نوبت اصفهان است و بعد از آن باید منتظر خبرهای کم آبی در تهران، قم، کاشان،سمنان و سایر نقاط کشور باشیم. باید این باور را در تمامی اقشار جامعه ایجاد کرد که بحران آب شوخی بردار نیست.