مردمی بودن به معنای با مردم بودن است

بحث معافیت هنرمندان از دادن مالیات موضوعی است که همواره مورد نظر آحاد جامعه بوده و حتی موجب اعتراض برخی از اهالی هنر نیز گردیده است.




 بحث معافیت هنرمندان از دادن مالیات موضوعی است که همواره مورد نظر آحاد جامعه بوده و حتی موجب اعتراض برخی از اهالی هنر نیز گردیده است.
    حمایت از هنر و فرهنگ امری پسندیده است که باید در هر زمانی مورد توجه قرار گیرد. چرا که اهالی فرهنگ و هنر از ابزار و توانایی هایی برخوردارند که
می توانند رویه اخلاقی و عملی در یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهند و حتی در ایجاد
 الگو سازی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش داشته باشند.
    به عنوان مثال نقش هنرمندان و چهره های شناخته شده در ایجاد
 کمپین های حمایتی از سیل زدگان، حرکاتشان در بهبود الگوی مصرف، یا حضورشان در صف انتخابات، برای مردم نوعی الگوسازی نرم است که بدون کمترین هزینه بیشترین تاثیر را آنها می پذیرند.
    اما این تاثیر پذیری توجیه و دلیلی برای "تافته جدا بافته" کردن این
سرمایه های ارزشمند نیست. چرا که عملاً با اقداماتی همچون معافیت مالیاتی برای آنها، دیواری از دلسردی میان آنها و جامعه ساخته می شود. چرا که تاثیر گذاری یک هنرمند و چهره سرشناس زمانی بیشتر و موثرتر خواهد بود که او نیز خود را همطراز و هم جنس مردم بداند. به قول بزرگان عرصه هنر، یک هنرمند زمانی به اوج
می رسد که خاک پای مردم باشد.
    مالیات یک موضوع عمومی است که تمام افراد و اقشار جامعه باید آن را نسبت به فعالیت های اقتصادی و درآمدی خود بپردازند و در مقابل این مالیات صرف مصارف عمومی گردد و از منافع آن تمام اقشار جامعه بهره مند گردند. به عبارتی ساده تر "همه مالیات بدهند و همه استفاده کنند"
    نمی توان انتظار داشت که یک کارگر و کارمند ساده بدون اینکه حق اعتراض داشته باشد به صورت خودکار هرماه مالیات خود را بپردازد، اما دولت با نگاهی به اصطلاح حمایتی از اهالی فرهنگ و هنر آنها را از دادن مالیات معاف نماید. جامعه این حرکت را نه تنها حمایت از فرهنگ و هنر نمی داند، بلکه آن را به چشم تبعیض
می بیند و هیچ چیز بیشتر از تبعیض مردم را آزار نخواهد داد.
    به این ترتیب نه تنها حمایتی از فرهنگ و اهالی هنر صورت نگرفته، بلکه ضربه ای سنگین بر اعتماد عمومی نسبت به عملکرد و جایگاه هنرمندان وارد خواهد شد. راه های بسیاری برای حمایت از فرهنگ هنر وجود دارد و به نظر بهتر است دولت برای حمایت از آنها به خواسته ها و دغدغه های اصحاب هنر گوش فرادهد و مطالبات حقوقی آنها را سامان دهی کند و بی جهت دیوار بی اعتمادی و دلخوری را بین آنها و مردم نسازد.