ضرورت بروز رسانی اهداف درحوزه انرژی

فصل گرما با تمام سختی هایی که برای نیروگاه های برق و نهادهای تأمین کننده انرژی به همراه داشت گذشت. شکی نیست که زحمات و تلاش های مسئولان در حوزه تأمین انرژی برای مردم قابل درک و تقدیر است، اما این به معنای مدیریت هوشمند و موثر در حوزه انرژی تلقی نمی شود

ضرورت بروز رسانی اهداف درحوزه انرژی

 


فصل گرما با تمام سختی هایی که برای نیروگاه های برق و نهادهای تأمین کننده انرژی به همراه داشت گذشت. شکی نیست که زحمات و تلاش های مسئولان در حوزه تأمین انرژی برای مردم قابل درک و تقدیر است، اما این
به معنای مدیریت هوشمند و موثر در حوزه انرژی تلقی نمی شود.
بلکه ما فصل گرما را تنها با مدارا و رعایت برخی الگوها از سر گذراندیم و اگر امروز مدعی عدم قطعی برق در بخش خانگی هستیم باید از سوی دیگر بر قطعی برق در بخش تولیدی و صنعتی اشاره داشته باشیم که در روزهای مشخص هفته بخشی از روز را برق نداشتند.
ضمن اینکه مدیریت پویای انرژی به معنای آن است که ما در زمان مصرف انرژی در فصل گرما و سرما یک تعادل ایجاد کنیم؛ نه اینکه در فصل گرما نگران قطعی و فشار بر سیستم برق رسانی و بعضاً قطع صادرات باشیم و با سر رسیدن فصل سرما نگران افت فشار و درصدد واردات موقتی گاز از کشورهای همسایه برای تأمین سراسری انرژی باشیم.
مدیریت ما در بحث انرژی زمانی مقبول و استاندارد خواهد بود که ما ضمن ایجاد توازن در مصرف انرژی های مختلف قادر به ذخیره سازی و صادرات و انتقال آن به بخش های تولیدی، صنعتی و کشاورزی باشیم. ما امروز خرسند از این هستیم که در فصل گرما مردم برق دارند و در فصل سرما گاز! اما این هدف عالی برای مدیریت هوشمند انرژی نیست . بلکه باید به سمتی برویم که با بروزرسانی سیستم های انتقال و فرهنگ سازی در مصرف و استفاده از تکنولوژی های مکمل برای کاهش مصرف انرژی، به سمت هدف گذاری در تولید و مصرف انرژی های جایگزین و پاک برویم، کاری که امروز در برخی کشورهای همسایه کلید خورده است و درحال استفاده از آن می باشند.