کمی در عملکرد خود هم تأمل کنیم!

متأسفانه فرهنگ غلطی در وجود تمام ما به صورت پیدا و پنهان وجود دارد که همواره سعی می کنیم در ناکارآمدی ها و مشکلات به دنبال مقصر بگردیم و عامل خرابی کارها را عاملی بیرونی قلمداد کنیم درحالی که بعضاً ریشه بسیاری از مشکلات درون خود ماست. برای روشن شدن بحث به مثالی ساده اشاره می کنیم

کمی در عملکرد خود هم تأمل کنیم!

 


متأسفانه فرهنگ غلطی در وجود تمام ما به صورت پیدا و پنهان وجود دارد که همواره سعی می کنیم در ناکارآمدی ها و مشکلات به دنبال مقصر بگردیم و عامل خرابی کارها را عاملی بیرونی قلمداد کنیم درحالی که بعضاً ریشه بسیاری از مشکلات درون خود ماست.
برای روشن شدن بحث به مثالی ساده اشاره می کنیم:
با آزادشدن قیمت آرد و افزایش قیمت نان مدتی است که برای خرید نان دستگاه های کارت خوان مخصوص نان به نانوایی ها داده شد که در آن تعداد نان و قیمت و حتی نرخ پلاستیک نیز مشخص شده است. این رویه می توانست یک ثباتی را نرخ سراسری نان ایجاد کند و دولت نیز برنامه خوبی در این زمینه پیاده ساخت. اما بازهم شاهد تخلفاتی از سوی برخی نانوایی ها هستیم .
در صفحه کارت خوان های جدید نان سنگگ ساده 3 هزارتومان و نان کنجدی 4 هزارتومان و نرخ پلاستیک هزارتومان مشخص شده است. اما برخی نانوایی ها برای اینکه نان ساده را به قیمت 5 هزارتومان بفروشند، دستگاه کارت خوان را از دسترس مردم دور می گذارند و خودشان هنگام ثبت سفارش یک نان ساده 3هزارتومانی و دو عدد پلاستیک هزارتومانی را ثبت می کنند که جمعاً 5 هزار تومان می شود!
خب آیا این تخلف را بازهم باید به گردن دولت گذاشت؟! یا باید به وجدان و اخلاق مداری خودمان رجوع کنیم. این سبک تخلفات در هر عرصه و حوزه ای وجود دارد و برخی افراد نمی خواهند براساس قانون عمل کنند. این قانون گریزی جامعه نیاز به رفتارشناسی دارد و باید درصدد آموزش و درمان آن برآمد. درغیر اگر فرار از قانون را به حساب زرنگی بگذاریم، همه به دنبال کسب این مهارت های تخلف گونه
می روند و دیگر نظم و انضباط در جامعه معنایی نخواهد داشت.