پائین‌ترین آمار مرگ کودکان در خاورمیانه متعلق به ایران است

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران عنوان کرد؛

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان اینکه مرگ و میر کودکان در کشور ما از میانگین جهانی پائین‌تر است، گفت: کمترین آمار مرگ و میر نوزادان در خاورمیانه مربوط به ایران است.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان اینکه مرگ و میر کودکان در کشور ما از میانگین جهانی پائین‌تر است، گفت: کمترین آمار مرگ و میر نوزادان در خاورمیانه مربوط به ایران است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد زنوزی راد دبیر اجرایی همایش علمی سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران و چهل و پنجمین یادبود دکتر محمد قریب، درباره وضعیت سلامت کودکان در ایران، افزود: یکی از معیارهای سازمان جهانی بهداشت برای بررسی شاخص‌های سلامت در یک کشور، میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان است که این موضوع نشانگر اهمیت سلامت کودکان در جهان است.
یکی از افتخاراتی که کشور ما دارد این است که مرگ و میر نوزادان در کشور ما از میانگین جهانی پائین‌تر است و با میانگین اروپا نیز قابل مقایسه است و در منطقه خاورمیانه کمترین مرگ و میر نوزادان مربوط به ایران است.
وی ادامه داد: میانگین جهانی مرگ نوزادان، ۱۱ مرگ در هر هزار تولد است این شاخص در خاورمیانه بالای ۱۱ و در ایران ۷.۵ مرگ در هر هزار تولد است. این دستاورد حاصل تلاش جمعی، تربیت نیروی کافی پزشک و پرستار و تأمین تجهیزات و مواد دارویی مورد نیاز بوده است.
زنوزی راد ادامه داد: یکی دیگر از موفقیت‌های کشورمان در چند دهه گذشته این بوده که بیماری‌های عفونی و قابل پیشگیری شیوع کمتری بین نوزادان و کودکان پیدا کرده‌اند و برخی بیماری‌ها که در کشورهای همسایه هنوز جریان دارد مانند فلج اطفال و سرخک در کشور ما ریشه‌کن  شده‌اند.
دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران درباره شایع‌ترین مشکلات و بیماری‌هایی که منجر به بستری کودکان در بیمارستان‌ها می‌شود، گفت: بیماری‌های نوپدید و وزن کم کودکان هنگام تولد یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم که راهکار آن، راه‌اندازی کلینیک شیرخواران پرخطر است تا سلامت ریه، عصب شنوایی، بینایی، گفتاری، قلب و عروق و…، بررسی شود. یکی دیگر از مسائلی که در به خطر افتادن سلامت کودکان نقش دارد، رشد غلط فرهنگ درمان خودسرانه است که ما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از این کار غیرعلمی پرهیز کنند.