اگر به سلامت بدن خود علاقه‌مند هستید، به خیار هم توجه کنید!

خیار یا بادرنگ گیاهی از خانواده کدو قلیایی، تیره کدوییان است. خیار ساقه‌ای بالارونده دارد که میوه‌ها از آن آویزان می‌شوند این ساقه نیز به‌عنوان گیاه خوراکی استفاده می‌شود. خیار به سه شکل یافت می‌شود، خیار مخصوص خیارشور، خیار بی‌دانه (گلخانه‌ای) و خیار بریدنی (یا خیار مجلسی). خیار در اصل بومی آسیای میانه است اما تقریباً در همه قاره‌ها رشد می‌کند.



خیار یا بادرنگ گیاهی از خانواده  کدو قلیایی، تیره  کدوییان است. خیار ساقه‌ای بالارونده دارد که میوه‌ها از آن آویزان می‌شوند این ساقه نیز به‌عنوان گیاه خوراکی استفاده می‌شود. خیار به سه شکل یافت می‌شود، خیار مخصوص خیارشور، خیار بی‌دانه (گلخانه‌ای) و خیار بریدنی (یا خیار مجلسی). خیار در اصل بومی آسیای میانه است اما تقریباً در همه  قاره‌ها رشد می‌کند.
خیار، رنگ سبز روشن تا تیره، پوستی نازک، گوشتی بسیار مرطوب با دانه‌های خوراکی دارد و در سالادها، ساندویچ‌هاٍ به کارمی‌رود. این میوه، آب فراوانی دارد که به هیدراته نگه داشتن بدن کمک کرده و کالری پایین آن، خیار را به انتخابی عالی برای رژیم کاهش وزن تبدیل می‌کند. خیار یکی از سبزی‌های خوشمزه و خوش‌خوراک است که از زیبایی پوست و مو تا درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می شود.
خوب با این مقدمه که در واقع معرفی علمی خیار بود برویم سراغ فواید این سبزی مشهور!
خیار به دلیل داشتن میزان قابل توجهی پتاسیم برای کنترل فشار خون توصیه می‌شود البته بدون اضافه کردن نمک. خیار برای بیماری‌های درد سینه ، نارسایی کلیه ، بیماری‌های کبد و لوزالمعده،ریه، معده، دندان و لثه مفید است.
آب خیار برای بیماران مبتلا به آرتروز و نقرس مفید است و اگزما را التیام می‌بخشد. خیار دارای ویتامین K است که در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی موثر است.
خیار به‌عنوان یک لاغرکننده هم می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد به این صورت که مقداری خیار خرد شده را با مقداری تمشک وماست و در صورت دلخواه مقداری نعناع به وسیله مخلوط کن مخلوط کرده و استفاده کنید.
یکی از بهترین مزایای خیار برای سلامتی ، نقش آن در بهبود و تقویت سلامت قلب است.و به دلیل پتاسیم و منیزیمی که دارد به افزایش و بهبود عملکرد بدن و کنترل فشار خون کمک کرده و به دلیل خواص ضدالتهابی آن به افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری‌های التهابی کمک می‌کند.مصرف خیار، مشکلات گوارشی مانند :سوزش معده، اسیدیته، ورم معده و زخم معده را درمان می‌کند که به دلیل میزان زیاد فیبر آن می‌باشد.پس حتما خیار یا آب خیار را در رژیم غذایی روزانه خود به‌خصوص بعد از هر وعده غذایی بگنجانید.