سلامتي و كاهش وزن با سلطان سبزي‌ها!

کَرَفْس گیاهی است با نام علمی: Apium graveolens). این گیاه در آشپزی کاربرد دارد و ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. کرفس دارای مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی مفید می‌باشند.

سلامتي و كاهش وزن با سلطان سبزي‌ها!


کَرَفْس گیاهی است با نام علمی: Apium graveolens). این گیاه در آشپزی کاربرد دارد و ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. کرفس دارای مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی مفید می‌باشند. کرفس هم‌چنین دارای مقدار زیادی ویتامین‌های K؛ و C است که آنتی‌اکسیدان بوده، موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می‌گردند.
کرفس از معدود گیاهانی است که می‌توان آن‌را هم‌زمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و باعث دشواری در گوارش نمی‌شود. برای نمونه با آب انگور و سیب (برای مبارزه با روماتیسم)، با زنجبیل (برای مبارزه با میگرن و سردرد) و با لیموترش (برای مبارزه با سرماخوردگی و قند بالای خون).
خواص کرفس بسیار است چنانچه کرفس را سلطان سبزی‌ها می‌نامند. در میان هزاران خواص کرفس می‌توان درمان انواع بیماری‌های داخلی و پوستی را به دست آورد . فواید برگ و آب کرفس برای تناسب اندام و زیبایی در سرتاسر جهان شناخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک فنجان آب کرفس حاوی مواد مغذی مختلفی است که بسیاری از افراد در رژیم‌های غذایی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم ندارند. نوشیدن آب کرفس باعث می‌شود سبزیجات بیشتری مصرف کنید و در نتیجه مقادیر بیشتری از مواد مغذی و ویتامین‌ها را به بدن خود برسانيد.
از آن‌جا که کرفس حدود ۹۵درصد آب و حاوی الکترولیت است ، نوشیدن آب کرفس راهی عالی برای هیدراته ماندن است. هیدراته ماندن بدن، خواب، شناخت و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. الکترولیت‌هایی مانند سدیم ، کلسیم و پتاسیم به تنظیم سطح مایعات در بدن کمک می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین انقباضات عضلانی را تحریک می‌کنند تا باعث پمپاژ قلب و حرکت عضلات شما شود.
برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A  (بتاکاروتن) است در حالی‌که ساقه کرفس منبع ویتامین‌هایB6,B2,B1 ویتامین C و هم‌چنین پتاسیم، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروریست. هورمون‌های گیاهی موجود در گیاه کرفس به همراه روغن‌های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می‌دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین‌ها کرفس را به معجونی تبدیل می‌نمایند که در حقیقت می‌تواند داروی هردردی باشد.