خرما را در روزهاي بحراني كرونا جدي بگيريم!

خُرما یا رُطَب با نام علمی Phoenix dactylifera، گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگ‌های آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.

خرما را در روزهاي بحراني كرونا جدي بگيريم!


خُرما یا رُطَب با نام علمی Phoenix dactylifera، گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگ‌های آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد. میوه خرما جزو میوه‌های سته می‌باشد یعنی تمام قسمت باریکاری آن گوشتی و حاوی مواد غذایی است. خرما از دورانِ باستان در رژیم غذایی انسان وجود داشته‌است و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان بوده‌است. خرما دارای ۲۵ درصد ساکارز، ۵۰درصد گلوکز، و مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب می‌باشد. به‌علاوه دارای ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A,B،C,E و مقداری املاح معدنی می‌باشد.
اگر در روزعادت به خوردن تنها سه عدد خرما داشته باشیم دیگر با کمبود بسیاری از ویتامین‌ها در بدن خود مواجه نمی‌شويم. خرما شامل پتاسیم، فیبر، منگنز، ویتامین B-6 و منیزیم است.
خوردن خرما و بهبود دستگاه گوارشی خوردن خرما می تواند سلامت دستگاه گوارشی را بهبود دهد. خرما یکی از غذاهای عالی برای سلامت دستگاه گوارش است. در مشکلاتی مثل IBS، یبوست یا بسیاری دیگر از مشکلات گوارشی و دستگاه گوارش، خرما می‌تواند علائم این مشکلات را کاهش دهد.
به علاوه خرما می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش داده و هم‌چنین در مدت زمان بسیاری است که توسط پزشکان به‌عنوان درمان بواسیر توصیه می‌شود.
مواد مغذی موجو د در 100 گرم خرما: پتاسیم؛ 65 میلی گرم
(20 درصد RDA یا مقدار مورد نیاز روزانه). منیزیم؛ 54 میلی گرم
 (14 درصد RDA یا مقدار مورد نیاز روزانه). ویتامین ب6 ؛ 0.2 میلی گرم (12 درصد RDA یا مقدار مورد نیاز روزانه). فیبر؛ 6.7 میلی گرم (27 درصد RDA یا مقدار مورد نیاز روزانه). منگنز؛ 0.3 میلی گرم (درصد RDA یا مقدار مورد نیاز روزانه). مس؛ 0.4 میلی گرم (درصد RDA یا مقدار مورد نیاز روزانه)
از آن جایی که خرما قند زیادی دارد (66 گرم در یک سرو 100 گرمی)، پیشنهاد می‌شود روزهایی که خرما مصرف می‌کنید مصرف قند به شکل‌های دیگر را محدود نمایید.خرما یک مسکن درد است مدت زیادی است که خرما را به عنوان یک مسکن و دارو برای تسکین درد و کمک به تورم تجویز
 می کنند. محققان با مطالعه روی ۶۹ زن به این نتیجه رسیدن که اگر زنان از ۴ هفته قبل از زایمان خود خرما بخورند می توانند زایمان بهتری داشته و درد کمتری تجربه کنند. همچنین عادت به خوردن خرما می تواند اضافه وزن پس از زایمان شما را هم کاهش دهد.