صدور کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق عنوان کرد؛

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق، گفت: با راه اندازی سامانه جامع تجارت، ساماندهی اهلیت و شایستگی یک فرد با عنوان بازرگان باید مشخص شود و سپس کارت متناسب با سطح فعالیت آن صادر شود.

صدور کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق، گفت: با راه اندازی سامانه جامع تجارت، ساماندهی اهلیت و شایستگی یک فرد با عنوان بازرگان باید مشخص شود و سپس کارت متناسب با سطح فعالیت آن صادر شود.
به گزارش  مهر به نقل از صدا و سیما، علی مویدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تا سال ۹۲ فاقد قانون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودیم و در سال ۹۲ با پیگیری دولت و مجلس وقت قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا و ارز وضع شد.
وی با اشاره به اینکه شاهکار این قانون، موضوع پیشگیری است، ادامه داد: در موضوع پیگیری مواد قانونی ۵ و ۶ به صراحت در جهت راه اندازی سامانه‌ها ذکر شده است که این سامانه‌ها به منظور
شفاف سازی، روال سازی و ایجاد یک تجارت امن و سالم ایجاد می‌شود.
مویدی گفت: در سال ۹۷ برنامه‌ای که طراحی شد چگونگی عملیاتی کردن سامانه‌ها بوده است که بعد از ۳ سال با یک تلاش شبانه روزی بخشی از این دستاورد توسط ریاست جمهوری افتتاح شد.
وی ادامه داد: در فرآیند طراحی سامانه‌ها چهار گام تحلیل، طراحی، پیاده سازی و استقرار را تعریف کردیم که البته امروز در مرحله استقرار هستیم.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در طول سه سال حدود ۱۳ هزار نفر ساعت کار توسط ۲۶ دستگاه عضو ستاد انجام گرفته است و سامانه‌ها از نظر طراحی، پیاده سازی و استقرار آماده شده و بسیاری از سامانه‌ها با هم مرتبط شده اند.
وی افزود: اگر بخواهیم به صد در صد استفاده از این سامانه‌ها برسیم موضوع داده‌ها را پیش رو داریم که بخش عمده آن وصل شدند و خروجی آن در فرآیند تجارت خارجی کاملاً محسوس است.
مویدی درباره صدور کارت برای بازرگانان ادامه داد: در مرحله کارت، موضوع اعتبار سنجی و سطح بندی عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای بزرگ این سامانه‌ها، ساماندهی کارت بازرگانی بود گفت: در گذشته و در هر نقطه از کشور بنام هر شخصی با مسئولیت حقوقی و حقیقی کارت بازرگانی صادر می‌شد، ولی در حال حاضر با این ساماندهی اهلیت و شایستگی یک فرد با عنوان بازرگان باید مشخص شود و سپس کارت متناسب با سطح فعالیت آن صادر شود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در گام بعدی بازرگانان، ثبت سفارش می‌کنند که در این مرحله سامانه کاملاً فعال است و در مرحله عملیات ارزی هم سامانه یا بانک مرکزی بصورت آنلاین (برخط) از طریق درگاه سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر در موضوع تجارت خارجی بیش از ۷۰ درصد اطلاعات ذخیره می‌شود.
مویدی گفت: در سامانه جامع تجارت، زیرساخت و اطلاعات چندین ساله دستگاه‌ها باید در این سامانه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۲۷۵ تکلیف برای دستگاه‌ها مشخص کردیم افزود: برای وزارت راه ۵۶ تکلیف وزارت جهاد حدود ۵۰ تکلیف، وزارت بهداشت نزدیک به ۴۰ تکلیف و ناجا ۴ تکلیف در این سامانه مشخص شده است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق در صورت به روز شدن قوانین پایان می‌یابد.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق؛ نتیجه قوانین کهنه است و اگر بخواهیم از قاچاق رهایی پیدا کنیم باید قوانین، ضوابط و ابزار به روز داشته باشیم.
علی مؤیدی در ادامه افزود: در حال حاضر حتی یک گوشی تلفن همراه قاچاق امکان فعال شدن در کشور را ندارد.