ارتباط بین میکروب های روده و ویتامین D

محققان پی بردند؛

محققان دریافتند ساختار میکروبیوم های روده فرد با میزان ویتامین D فعال وی مرتبط است.

ارتباط بین میکروب های روده و ویتامین D

محققان دریافتند ساختار میکروبیوم های روده فرد با میزان ویتامین D فعال وی مرتبط است.
به گزارش مهر، میکروبیوم های روده که متشکل از باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند، نقش مهمی در سلامتی و خطر بیماری دارند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا اثبات کردند ساختار میکروبیوم های روده با میزان ویتامین بدن مرتبط است. ویتامین D هورمونی مهم برای سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن است.
ویتامین D به چندین شکل مختلف وجود دارد اما تنها نوع غیرفعال آنکه قابل ذخیره شدن در بدن است از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است. برای استفاده از ویتامین D بدن باید نوع غیرفعال را به فعال تبدیل نماید.
«دیبورا کادو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما در مطالعات مان مشاهده کردیم تنوع میکروبیوم ها ی روده ارتباط نزدیکی با ویتامین D فعال دارد. این ارتبط در رابطه با ویتامین D غیرفعال مشاهده نشد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «تنوع بیشتر میکروبیم های روده با سلامت عمومی بدن مرتبط است.»
مطالعات متعدد نشان داده است که افراد با میزان ویتامین D کم در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، عفونت شدیدتر کووید ۱۹ و سایر بیماری‌ها قرار دارند.
کادو عنوان می‌کند: «ارزیابی تشکیل و تجزیه ویتامین D ممکن است شاخص بهتری برای بیماری‌های زمینه‌ای باشد.»
محققان در این مطالعه، نمونه مدفوع و خون ۵۶۷ مرد با رده سنی ۸۴ سال را بررسی کردند. آنها با آزمایش‌های مختلف، انواع باکتری‌های روده و همچنین نوع متابولیت های ویتامین D را بررسی کردند.
آنها مشاهده کردند در بین مردان دارای میزان زیاد ویتامین D فعال،
 ۱۲ نوع باکتری خاص در میکروبیوم های روده شان وجود داشت. اکثر این ۱۲ باکتری، بوتیرات، یک اسید چرب مفید که به حفظ سلامت مخاط روده کمک می‌کند، تولید می‌کنند.