ترانزیت کالا بین چین و اروپا از مسیر ایران با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات

معاون وزیر راه و شهرسازی:

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت راه‌آهن خواف-هرات می‌تواند باعث رشد اقتصاد منطقه شود، گفت: براساس برآوردها با بهره‌گیری از ظرفیت این خط ریلی قادر به جابجایی حدود ۱۲ میلیون تن کالا در سال در این مسیر خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت راه‌آهن خواف-هرات می‌تواند باعث رشد اقتصاد منطقه شود، گفت: براساس برآوردها با بهره‌گیری از ظرفیت این خط ریلی قادر به جابجایی حدود ۱۲ میلیون تن کالا در سال در این مسیر خواهیم بود.
شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره افتتاح راه آهن خواف- هرات تا چند روز آینده و اتصال دو کشور ایران و افغانستان از طریق این مسیر ریلی جدید،    اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات به طول حدود
۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که
 ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و مابقی قطعات در خاک افغانستان واقع شده است. تعهد اجرای سه قطعه اول که دو شامل دو قطعه در خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی به طول
 ۶۶ کیلومتر در خاک افغانستان است، بر عهده ایران بوده که آماده بهره‌برداری است و در چند روز آینده با حضور مسئولان دو کشور به بهره برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره‌برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تامین سرمایه‌ قطعه چهارم داشت؛ بنا بر اعلام این کشور، تأمین بودجه و سرمایه‌گذاری موردنیاز این قطعه، در دست پیگیری است.
آدم‌نژاد با اشاره به مزیت‌های این خط ریلی برای کشورمان تاکید کرد: خط ریلی خواف-هرات یکی از طرح‌های بسیار مهم ملی و بین‌المللی است که سبب افزایش توسعه اقتصادی و انتقال ارزان و به‌صرفه کالا و خدمات برای دو کشور ایران و افغانستان شده، و علاوه بر ایجاد ثبات امنیت و معیشت در منطقه در افزایش اشتغال نقش بسزایی دارد.
وی ادامه داد: راه آهن خواف-هرات، امکان حمل مقرون‌به‌صرفه کالاهای سنگین و حجیم را از مبادی داخلی کشور، و از مبادی ورودی نظیر مرز با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شمالی و غربی، بنادر شمالی و جنوبی به ویژه چابهار و شهیدرجایی به افغانستان و بالعکس، را در چارچوب عملیات صادرات، واردات و ترانزیت فراهم می‌سازد.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: این خط ریلی علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای‌میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت. از این مسیر می‌توانیم به چین متصل شویم و کالا بین چین و اروپا از طریق ایران ترانزیت شود .