معضلي اجتماعي به نام «جاي پارك» در كلان شهرها

مدت‌هاست برخي شهرهاي كشور، به‌ويژه كلان‌شهرها، با انباشت بيش از حد خودرو مواجه‌اند، بسياري از اين خودروها وقتي براي تردد وارد خيابان‌ها مي‌شوند، مشكل پيدا كردن جاي پارك دارند. يكي از دلايل مهم اين مشكل، برمي‌گردد به اين نكته مهم كه متناسب با افزايش تعداد خودروها، پاركينگ‌هاي وسيع و طبقاتي تدارك ديده نشده. همين كمبود جاي پارك، گاهي مشكلات بزرگي براي افراد مرتبط با اين مسئله به‌وجود مي‌آورند. هنگامي‌كه درحاشيه خيابان‌ها ديگر جايي براي پارك كردن نباشد، رانندگان به سراغ كوچه پس‌كوچه‌ها و حتي كوچه‌هاي بن‌بست مي‌روند؛ مناطقي كه گاهي ساكنان آنان اجازه نمي‌دهند از كوچه و محله‌شان به‌عنوان جاي پارك استفاده شود و همين امر موجب بروز اختلاف‌ها و درگيري‌هاي لفظي و حتي ضرب‌وشتم مي‌شود.


مدت‌هاست برخي شهرهاي كشور، به‌ويژه كلان‌شهرها، با انباشت بيش از حد خودرو مواجه‌اند، بسياري از اين خودروها وقتي براي تردد وارد خيابان‌ها مي‌شوند، مشكل پيدا كردن جاي پارك دارند. يكي از دلايل مهم اين مشكل، برمي‌گردد به اين نكته مهم كه متناسب با افزايش تعداد خودروها، پاركينگ‌هاي وسيع و طبقاتي تدارك ديده نشده. همين كمبود جاي پارك، گاهي مشكلات بزرگي براي افراد مرتبط با اين مسئله به‌وجود مي‌آورند. هنگامي‌كه درحاشيه خيابان‌ها ديگر جايي براي پارك كردن نباشد، رانندگان به سراغ كوچه پس‌كوچه‌ها و حتي كوچه‌هاي بن‌بست مي‌روند؛ مناطقي كه گاهي ساكنان آنان اجازه نمي‌دهند از كوچه و محله‌شان به‌عنوان جاي پارك استفاده شود و همين امر موجب بروز اختلاف‌ها و درگيري‌هاي لفظي و حتي ضرب‌وشتم مي‌شود.
اما اشاره به يك قانون دراين زمينه، لازم است به يك قانون اشاره شود؛ مطابق ماده ۲۴ قانون مدنی «هیچ‌کس نمی‌تواند طُرُق و شوارع عامه و کوچه‌هایی را که آخر آن‌ها مسدود نیست تملک کند و نیز وفق ماده ۹۲ قانون فوق با رعایت سایر قوانین، هرکسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود.» پس رانندگاني كه دنبال جاي پارك مي‌گردند،  تا زمانی‌که سد معبر نکرده یا در جایی‌که توقف ممنوع اعلام نشده، توقف نکرده باشند، مي‌توانند در كوچه پارک كنند، مگر با یک استثنا که هر کسی با مالکیت، صاحب حق‌هایی می‌شود که برای بهره‌برداری از آن ملک در اموال دیگران وجود دارد. و يكي از مشكلات اساسي در همين جا اتفاق مي‌افتد، چرا كه برخي از مالكان، خودروي خودرا جلوي در منازل يا در پاركينگ‌ آن‌ها پارك مي‌كنند؛ و براي صاحب‌خانه مشكلاتي به‌وجود مي‌آورند، چرا كه وي ناچار است براي حل اين مشكل با پليس 110 تماس بگيرد تا مالك خودرو پيدا شود. در اين رابطه به‌نظر مي‌رسد تنها فراخواندن مالك خودرو براي برداشتن خودرو و رفع سدمعبر، كافي نیست و براي جلوگيري از تكرار اين مشكلات فزاينده‌ بايد براي چنين رانندگاني جريمه‌هايي در نظر گرفته شود تا ديگر براي شهروندان مزاحمت ايجاد نكنند.
اما البته اين نوع درگيري‌ها در حاشيه خيابان‌ها هم ديده مي‌شود، و مطابق قانون نانوشته اما بسيار موكدِ! «هركسي زودتر رسيد» تا يك راننده مي‌جنبد كه جاي پارك خالي شده‌اي را پركند، يكي ديگر، با سرعت خودروي خود را در همان مكان پارك مي‌كند چون توانسته زودتر اين كار را انجام دهد. اين‌ها همه آغاز ماجرايي است كه مي‌تواند موجب شود هر دو راننده و گاهي همراهان‌شان سر از درمانگاه و در نهايت پزشكي قانوني درآورند. دقيقا به همين دليل است كه معضل كمبود جاي پارك، يك معضل اجتماعي است؛ متناسب با نياز و سيل خودروهايي كه هر روز در شهر تردد مي‌كنند، نه در حاشيه خيابان‌ها جاي پارك هست، نه پاركينگ معمولي و نه اراده‌اي هست براي ساخت‌وساز پاركينگ‌هاي طبقاتي در مناطق
پر تردد شهر و همين امر موجب مي‎شود شهروندان، ناخواسته وارد دعوا و ضرب‎وشتمي شوند كه گاه گريزي از آن ندارند.