همتی اعلام کرد: افزایش قیمت ارز دلیل اصلی تورم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مانع ابر تورم شدیم، گفت: تورم در ماه‌های اخیر تشدید شد و عمده دلیل آن شوک ناشی از قیمت ارز است.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مانع ابر تورم شدیم، گفت: تورم در ماه‌های اخیر تشدید شد و عمده دلیل آن شوک ناشی از قیمت ارز است.
به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی درباره پیش بینی تورم ۲۲ درصد  و اینکه براساس یکسری متغیرها این هدفگذاری صورت گرفته است گفت:  زمانی که این هدفگذاری را انجام دادیم، نرخ دلار در بازار نیما و آزاد ۱۷ هزار تومان بود و امیدواریم در کل ماه‌های آینده ماه‌های آرام‌تری برای اقتصاد کشور باشد.
وی افزود: در گمرک به طور متوسط ماهانه سه میلیون تن کالا ترخیص می‌شود که از اول سال تاکنون بالای ۲۲ میلیون تن کالا ترخیص شده است. به نظر من کسانی که تصور کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است حذف شود، در ماجرای رسوب کالاها به هدفشان رسیدند. من معتقدم کالاهای اساسی در حال وارد  شدن بود و اکنون هم وارد می‌شود اما یک بخشی از واردات خارج از برنامه ما وارد گمرک شده و تعهد بانک مرکزی هشت میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد کالاهای اساسی و ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو است.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می‌کند و  طی ۲.۵ سال تحت شدیدترین تحریم ها بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود. وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد.