رژیم غذایی و ارتباط آن با بیماری ام‌اس

مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام‌اس یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی در جهان است. این بیماری حدود ۴۰۰ هزار بزرگسال را در آمریکا و بیش از ۲.۱ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و بین زنان دو تا سه برابر شایع‌تر از مردان است.به گزارش عصر ایران به نقل از "هلث لاین"، رژیم غذایی یکی از عواملی است که شاید بر بیماری ام‌اس تاثیرگذار باشد. در این مطلب با تغییرات غذایی که ممکن است در مدیریت علائم این بیماری تاثیرگذار باشند، بیشتر آشنا می شویم.


مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام‌اس یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی در جهان است. این بیماری حدود 400 هزار بزرگسال را در آمریکا و بیش از 2.1 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و بین زنان دو تا سه برابر شایع‌تر از مردان است.به گزارش عصر ایران به نقل از "هلث لاین"، رژیم غذایی یکی از عواملی است که شاید بر بیماری ام‌اس تاثیرگذار باشد. در این مطلب با تغییرات غذایی که ممکن است در مدیریت علائم این بیماری تاثیرگذار باشند، بیشتر آشنا می شویم.
بیماری ام‌اس چیست؟
مولتیپل اسکلروزیس یک اختلال خودایمنی است که موجب تخریب تدریجی پوشش های محافظی می شود که اطراف فیبرهای عصبی را احاطه کرده اند. این پوشش ها به نام غلاف میلین شناخته می شوند.
با گذشت زمان، این بیماری می تواند آسیب دائمی به اعصاب وارد کرده و ارتباط بین مغز و بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
رژیم غذایی چگونه بر بیماری ام‌اس تاثیر می گذارد؟
در حال حاضر، هیچ دستورالعمل غذایی رسمی برای افراد مبتلا به بیماری ام‌اس وجود ندارد.
دو نفر مبتلا به این بیماری شرایط یکسانی را تجربه نمی کنند.
با این وجود، دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است موجب این بیماری شود، و تغذیه نیز می تواند عاملی تاثیرگذار باشد. این حقیقت که بیماری ام‌اس در کشورهای غربی شیوع بیشتری نسبت به کشورهای در حال توسعه دارد، سرنخی است که می تواند به نقش رژیم غذایی در این زمینه اشاره داشته باشد.
بر همین اساس دستورالعمل ها و توصیه های غذایی برای افراد مبتلا به بیماری ام‌اس باید کمک به مدیریت علائم در راستای بهبود کیفیت کلی زندگی را هدف قرار دهد.
رژیم غذایی از چند جهت ممکن است به بیماران مبتلا به ام‌اس کمک کند، از جمله با جلوگیری یا کنترل پیشرفت بیماری، کمک به مدیریت علائم آن، و کاهش موارد شعله‌ور شدن بیماری.
در حالت ایده آل، یک رژیم غذایی مناسب برای ام‌اس باید سرشار از آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با التهاب، سرشار از فیبر برای کمک به حرکات روده، حاوی کلسیم و ویتامین D کافی برای مبارزه با پوکی استخوان، و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی برای مبارزه با خستگی و تقویت سلامتی باشد.
همچنین، مصرف غذاهایی که با التهاب مزمن و دیگر مشکلات سلامت پیوند خورده اند یا آنهایی که انجام فعالیت های روزانه را برای فرد مبتلا به بیماری ام‌اس دشوارتر می سازند باید محدود شود.